بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

کشور ترکیه دانشگاه های پزشکی معتبری را دارد و همه ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی، این کشور را مقصد تحصیل خود قرار می دهند. تحصیل در رشته های پزشکی ممکن است رویا و هدف خیلی از افراد باشد.

محبوبیت این رشته باعث شده است که هر ساله افراد زیادی برای اخذ بورسیه تحصیلی و ویزا در رشته های پزشکی به کشور های پیشرفته مهاجرت نمایند.

کشور ترکیه به علت موقعیت جغرافیایی خاص خود که بخشی از آن در اروپا و بخشی در آسیا قرار داد، دارای سیستم آموزشی پیوسته با سیستم آموزشی کشور های اروپایی است و به همین دلیل، مدارک آموزشی که دانشگاه های ترکیه صادر می کنند در حوزه اتحادیه اروپا معتبر است.

همچنین دانشگاه های معتبر ترکیه، همکاری نزدیکی با دانشگاه های معتبر جهانی دارند و به همین دلیل اساتید بین المللی کشور های دیگر در دانشگاه های ترکیه اقدام به تدریس می نمایند. این عوامل باعث شده تا متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در ترکیه بسیار افزایش داشته باشد.

ابتدا نیاز است تا در دوره های آمادگی آزمون یوس شرکت کنند. شرکت در این دوره ها با هدف آمادگی داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه است. متقاضیان پس از قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه، به مدت ۶ سال در رشته پزشکی تحصیل می کنند.

همچنین تحصیل در رشته های دندانپزشکی و داروسازی نیز به مدت ۵ سال است. در کشور ترکیه، هر سال تحصیلی شامل دو ترم است که ترم اول آن از شهریور آغاز شده و ترم دوم نیز از اواخر بهمن ماه آغاز می شود.

دانشگاه ها در کشور ترکیه به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند. دانشگاه های خصوصی ترکیه هزینه های بالاتری داشته و مقرون به صرفه نیستند؛ اما دانشگاه های دولتی هزینه های تحصیلی بالایی نداشته و نسبتا شهریه معقول تری دارند.

از جمله دانشگاه های دولتی که دارای رشته پزشکی هستند می توان به دانشگاه هایی نظیر: آکدنیز، آنکارا، آکسارای، آتاتورک، بورسا اولوداغ، چوکوروا، اگه، ارجیس، عثمان قاضی، قاضی، حاجت تپه، استانبول، کاتپ چلبی، کارابوک، مارمارا، مرسین، سلجوق، سیواس و تراکیا اشاره داشت.

دانشگاه های خصوصی مطرح نیز در این رشته شامل: آجی بادام، مدیپل، باهچه شهیر، بیکنت، کوچ، لقمان حکیم، یدی تپه و نیشانتاشی هستند.

پس از ورود به این رشته ها باید در دو سال اول تحصیل دروس علوم پایه را مطالعه کنند و در کنار شرکت در کلاس های دانشگاه، باید تحقیقات آزمایشگاهی را نیز انجام دهند. در طول سال های بعد نیز دانشجویان باید در دوره های یک ساله کارآموزی بالینی شرکت نموده و در سال آخر تحصیل باید در بیمارستان دوره کارآموزی خود را بگذرانند.

در حالت کلی می توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی در کشور ترکیه ماهانه حدود 6۰۰ الی 7۰۰ دلار است. البته ناگفته نماند که هزینه های تحصیلی به دانشگاه و رشته نیز بستگی دارد؛ اما به طور کلی، شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه سالانه حداقل 400 تا 2000 دلار است.

این هزینه با توجه به دانشگاه و زبان تحصیل ممکن است بیشتر هم باشد. شهریه دانشگاه های خصوصی نیز به علت ارائه امکانات بیشتر به دانشجویان، میزان بیشتری است و مبلغ شهریه آن ها نزدیک به ۱5۰۰۰ تا 4۵۰۰۰ دلار متغیر است. باید دقت نظر داشت که تحصیل در دانشگاه های به زبان انگلیسی مبلغ شهریه بیشتری را نیز در بر می گیرند.  

دانشجویانی که از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل می شوند می توانند به کشور های دیگری که شرایط مناسب تری دارند، مهاجرت کنند. همچنین افرادی که از دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت ایران فارغ التحصیل شده اند، نیز می توانند برای کار به ایران برگشته و مشغول به کار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *