اگر شما جزو متقاضیانی هستید که قصد ورود (بدون آزمون) به دانشگاه‌های ترکیه را دارید، برای اخذ پذیرش قطعی در رشته دلخواه می‌توانید از طریق دانشگاه‌های خصوصی ترکیه اقدام کنید. پذیرش بدون آزمون در دانشگاه های  ترکیه را می‌توان یکی از راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های تحصیل و مهاجرت به این کشور نامید. متقاضیان می‌توانند در برخی از رشته‌های دانشگاهی ترکیه، بدون آزمون ورودی و کنکور، پذیرش تحصیلی را دریافت کنند. در حال حاضر پذیرش در دانشگاه های ترکیه در  سال 2023  برای تمامی دانشگاه‌ها و تمامی رشته‌ها شروع شده است

دوست داری تو دانشگاه های دولتی ترکیه تحصیل کنی؟ روی دکمه پایین کلیک کن که از سیر تا پیازشو بفهمی
در موسسه آموزشی MLG شما امکان گرفتن بورسیه را خواهید داشت و در نظر داشته باشید که طبق اخبار اعلام‌شده از سازمان YÖK ، امسال آخرین سالی است که دانشگاه‌های ترکیه بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند.(در صورت برگزاری آزمون یوس به صورت واحد “TR_YOS” پذیرش در برخی رشته های دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون TR_YOS انجام میگیرد)
همین الان مشاوره رایگان بگیر

شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه

برای پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌های خصوصی درتمامی مقاطع تحصیلی ترکیه ابتدا باید از طریق یک موسسه یا دپارتمان داخل کشور اقدام کنید. MLG ACADEMY به عنوان اولین دپارتمان تحصیل در ترکیه در کرج توانسته با تمامی دانشگاه‌های خصوصی برای پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور در ترکیه قرارداد مستقیم ببندد. شما می‌توانید با جستجو در صفحه اینستاگرام و یا وب‌سایت ما با دانشگاه‌های خصوصی بیشتر آشنا شوید و پس از آن در رشته‌ای که علاقه به تحصیل آن را دارید با ارسال مدارک مورد نیاز که پایین تر به آن اشاره شده است ،برای پذیرش اقدام کنید. مطمئن باشید در اولین روز ترم تحصیلی جدید در آن دانشگاه حضور خواهید داشت. برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه شرایط سنی خاصی وجود ندارد و شما در هر سنی می‌توانید برای پذیرش بدون کنکور اقدام کنید.
دانش‌آموزان کشور ترکیه برای ورود به دانشگاه باید در یک آزمون دو مرحله‌ای شرکت کنند و سپس در دوره کاردانی و یا کارشناسی مشغول به تحصیل شوند. دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی نیز می‌توانند با شرکت در آزمون‌های خاصی مانند YÖS و SAT و یا شرکت در فراخوان های دانشگاه های خصوصی وارد دانشگاه موردنظرشان شوند. تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی مانند ایران، در مدت زمان 2 و 4 سال صورت می‌گیرد. دانش‌آموزانی که از دبیرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای فارغ‌التحصیل شده‌‌اند، ابتدا باید دوره 2 ساله کاردانی را بگذارنند و سپس وارد دوره 4 ساله کارشناسی شوند.
دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی می‌توانند با شرکت در آزمون‌های خاصی مانند YÖS و SAT و یا شرکت در فراخوان های دانشگاه های خصوصی وارد دانشگاه موردنظرشان شوند. برای پذیرش در رشته پزشکی از طریق یوس کسب حداقل نمره 80 از 100 و از طریق آزمون ست باید حداقل نمره 1400 از 1600 را کسب کنند. همچنین معدل نیز برای ورود به برخی دانشگاه ها حائز اهمیت می باشد و حداقل آن 18 می باشد.
پس از اتمام دوره 4 ساله کارشناسی، نوبت به دوره کارشناسی‌ارشد می‌رسد. دانشجویان می‌توانند با قبولی در کنکورهای مربوطه مانند ALES ، دوره ارشد خود را با پایان‌نامه و یا بدون پایان‌نامه آغاز کنند. مدت زمان دوره کارشناسی ارشد بین 2 الی 3 سال می باشد. آخرین دوره تحصیلی که می‌توان پس از دوره کارشناسی ارشد آن را شروع کرد دوره دکترای تخصصی هر رشته‌ می‌باشد. مدت زمان دوره دکتری نیز بین 4 الی 5 سال می باشد. ورود به مقطع دکتری نیز با توجه به سوابق پژوهشی و معدل داوطلب صورت می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه

  • عکس پرسنلی
  • نام مادر متقاضی  به لاتین
  • پاسپورت (به همراه ترجمه )
  • مدرک دیپلم و ریز نمرات دیپلم (به همراه ترجمه)
  • مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات پیش‌دانشگاهی  به همراه ترجمه (ویژه داوطلبان نظام قدیم)

آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه

ترکیه برای دانشجویان خارجی هرساله آزمون های ورودی را تحت عنوان آزمون یوس، آزمون یوس مرکزی وSAT برگزار می کند که شما می توانید با شرکت در این آزمون ها و کسب نمره و رتبه قبولی وارد دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه شوید.

زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه

زمان ثبت نام دانشگاه های دولتی ترکیه پس از برگزاری آزمون های ورودی و اعلام نتایج می باشد. اما شما برای ثبت نام در دانشگاه های خصوصی می توانید در هر زمانی اقدام کنید. پس از انجام ثبت نام و اقدامات لازم 13 الی 14 روز کاری زمان می برد تا فرایند پذیرش شما طی شود.
سوال داری؟ میتونی همین الان با کارشناس ما تماس بگیری

پذیرش بدون آزمون در کدام رشته و دانشگاه های ترکیه ممکن است؟

از طریق پذیرش بدون آزمون ترکیه می‌توان در تمامی رشته‌های موجود در دانشگاه‌های ترکیه پذیرش گرفت.
اگرچه ممکن است در سایت‌های ایرانی ببینید که: “در رشته های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی نمی‌توان بدون شرکت در کنکور در دانشگاه قبول شد” چرا که همان‌طور که می‌دانید در ایران نمی‌شود بدون شرکت در کنکور و کسب رتبه خوب و بالا در این رشته‌ها قبول شد. اما شما می‌توانید از طریق پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌های ترکیه در دانشگاه‌های معتبر این کشور که رتبه‌های جهانی بسیار خوبی دارند تحصیل کنید. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه علاوه بر اینکه ارائه‌دهنده خدمات آموزشی با کیفیتی در سطح بالای بین‌المللی هستند، دارنده مجموعه‌ای از مزایا نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور نیز هستند.
متقاضیان می‌توانند در تمامی رشته‌های مورد نظر خود در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به صورت بدون آزمون تحصیل کنند.
این رشته ها عبارتند از:
پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی، معماری، هنر، هوافضا، بیزینس، طراحی، اقتصاد، آموزش و پرورش، مهندسی، مد، ارتباطات جمعی و روزنامه‌نگاری، زبان، علوم زندگی، مدیریت بازاریابی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، فناوری و اطلاعات، گردشگری و مهمان‌داری، موسیقی و…

پذیرش دکتری در ترکیه

آخرین دوره تحصیلی که می‌توان پس از دوره کارشناسی ارشد آن را شروع کرد دوره دکترای تخصصی هر رشته‌ می‌باشد. مدت زمان دوره دکتری نیز بین 4 الی 5 سال می باشد. ورود به مقطع دکتری نیز با توجه به سوابق پژوهشی و معدل داوطلب صورت می گیرد. بسیاری از داوطلبان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری بر اساس علایق پژوهشی خود اقدام به مکاتبه با برخی از اساتید و یا دانشکده های مد نظر می کنند.
هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه

برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، نسبت به دانشگاه‌های دولتی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. این دانشگاه‌ها در مقابل هزینه‌ای که دریافت می‌کنند؛ امکانات رفاهی بهتری را نیز ارائه می‌دهند. هزینه تحصیلی شما بسته به دانشگاه و رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، متغیر می‌باشد. هزینه تحصیل در دوره‌های تحصیلات عالی، توسط دولت در ابتدای هر سال تحصیلی تعیین می‌شود. این هزینه برای دانشگاه‌های خصوصی حداکثر تا 25،000 دلار می‌باشد. قبل از اقدام برای پذیرش از این دانشگاه‌ها می‌توانید در سایت دانشگاه مورد نظر، شهریه رشته مورد نظر را مشاهده کنید. همچنین هزینه‌های زندگی تخمین زده شده برای دانشجویان بین‌المللی حداقل 300 تا 500 دلار در هر ماه، بسته به شیوه زندگی دانشجویی دارد. همچنین، دانش‌آموزان باید برای کتاب که تقریبا 100 دلار در هر ترم هستند، بودجه کنار بگذارند. گروه آموزشی MLG همواره تلاش میکند با دریافت بورسیه تحصیلی برای علاقه مندان به تحصیل در ترکیه هزینه های آن ها را کاهش دهد

ارزان ترین دانشگاه های ترکیه

در کشور ترکیه دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی با تنوع میزان شهریه وجود دارد ولی در کل می توان گفت که دانشگاه های خصوصی گران‌تر از دانشگاه های دولتی هستند. شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی به طور میانگین از 8000 دلار در سال و دانشگاه‌های دولتی سالانه از 1000 دلار شروع می شوند که این میزان بستگی به دانشگاه و رشته انتخابی دارد. از جمله ارزان ترین دانشگاه های دولتی می توان به فنی خاورمیانه، سابانجی، استانبول، اگه، کادیرهاس و دوملوپینار اشاره کرد. از میان دانشگاه های خصوصی نیز می توان به اسکودار، اوکان، گلیشیم، آتیلیم و ایستینیه اشاره داشت.
آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه
چطوری میتونم از دانشگاه های ترکیه بورسیه تحصیلی بگیرم؟ روی دکمه پایین کلیک کن تا کلی اطلاعات مفید بگیری

مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

  1. امکان دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از طریق گروه آموزشی MLG . (بورسیه تحصیلی بین 20 تا 80% شهریه را کاهش می‌دهد .در صورت برگزاری آزمون یوس به صورت واحد “TR_YOS” پذیرش در برخی رشته های دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون TR_YOS انجام میگیرد)
  2. تحصیل در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، ازمیر و آنکارا که بیشتر دانشگاه‌های خصوصی در آن‌ها قرار دارند.
  3. برخلاف دانشگاه‌‌های دولتی ترکیه که دانشجویان برای ورود به آن‌ها نیاز است تا در امتحانات ورودی مانند آزمون SAT یا YÖS شرکت کنند، دانشگاه‌های خصوصی هیچ آزمونی ندارند و دانشجویان می‌توانند بدون اتلاف وقت وارد دانشگاه شوند. (شما هر زمانی که ثبت‌نام کنید تمامی کارهای مربوط به دانشگاه طی 13 الی 14 روز کاری انجام می‌شود، بلافاصله نامه پذیرش دانشگاه به شما ارائه می‌شود)
  4. عدم نیاز تسلط به زبان ترکی و یا زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه (برای پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه حتی در صورتی که مدرک زبان نداشته باشید، دانشگاه در بدو ورود دوره‌های زبان را در یک یا دو ترم تحصیلی به شما ارائه خواهد داد.)
  5. از مزیت‌های تحصیل در کشور ترکیه، حمل‌و‌نقل سریع و آسان و هزینه زندگی و سکونت پایین است.

دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

تعداد زیادی از دانشگاه‌های ترکیه رشته‌های تحصیلی خود را علاوه بر زبان ترکی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته های به زبان انگلیسی باید نمره‌ی آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی خود را به دانشگاه ارائه دهند دارند، در صورتی که دانشجویان نتوانند گواهی مهارت زبان انگلیسی خود را حین ثبت نام ارائه کنند، باید در آزمون تعیین سطح دانشگاه شرکت کنند تا سطح زبان انگلیسی آن‌ها مشخص شود. آن دسته از دانشجویانی که مهارت زبان انگلیسی آن‌ها سطح مورد نظر دانشگاه را برآورده نمی‌کند، قبل از شروع به تحصیل باید در دوره زبان انگلیسی دانشگاه و یا مراکز زبان شرکت کنند. از جمله دانشگاه هایی که تحصیل به زبان انگلیسی در آن ها ممکن است می توان به دانشگاه های آنکارا، فنی خاورمیانه، کوچ، آنادولو، قاضی، حاجت تپه، بیلکنت، دوکوز ایلول، قاضی، آیدین، آجی بادام، باهچه شهیر، یدی تپه و آتاتورک اشاره کرد.

در چه رشته هایی بدون کنکور در ترکیه می توان تحصیل کرد؟

متقاضیان می‌توانند در تمامی رشته‌های مورد نظر خود در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به صورت بدون آزمون تحصیل کنند. این رشته ها عبارتند از: پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی، معماری، هنر، هوافضا، بیزینس، طراحی، اقتصاد، آموزش و پرورش، مهندسی، مد، ارتباطات جمعی و روزنامه‌نگاری، زبان، علوم زندگی، مدیریت بازاریابی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، فناوری و اطلاعات، گردشگری و مهمان‌داری، موسیقی و…

لیست بهترین دانشگاه های ترکیه بر اساس رتبه بندی و رنکینگ

نام دانشگاه

نام دانشگاه به لاتین

نوع دانشگاه

رنکینگ دانشگاه

وضعیت تایید

بیلکنت

Bilkent

خصوصی

614

وزارت علوم- ممتاز

مدیپل

Medipol

خصوصی

4611

اطلس

Atlas

خصوصی

11992

کوچ

Koc

خصوصی

1160

بهداشت /وزارت علوم- ممتاز

آتیلیم

Atilim

خصوصی

3220

سابانجی

Sabanci

خصوصی

1534

وزارت علوم- ممتاز

بیرونی

Biruni 

خصوصی

4180

چانکایا

Cankaya

خصوصی

2845

وزارت علوم- خوب

مال تپه

Maltepe

خصوصی

2947

ینی یوزیل

Yeni Yuzyil

خصوصی

8041

اوسکودار

Uskudar

خصوصی

2985

آتیلیم

Atılım

خصوصی

3220

وزارت علوم- متوسط

باهچه شهیر

Bahçeşehir

خصوصی

1769

بهداشت /وزارت علوم- متوسط

آیدین

Aydin

خصوصی

3108

وزارت علوم- متوسط

بیلگی

Istanbul Bilgi

خصوصی

1502

وزارت علوم- متوسط

گلیشیم

Istanbul Gelisim

خصوصی

3663

وزارت علوم- متوسط

فنی ازمیر

Izmir Institute of Technology

خصوصی

3996

وزارت علوم- متوسط

اقتصاد ازمیر

Izmir University of Economics

خصوصی

3995

وزارت علوم- متوسط

کادیرهاس

Kadir Has

خصوصی

2742

وزارت علوم- متوسط

اوزیگین

Ozyegin

خصوصی

1381

وزارت علوم- متوسط

گالاتا

Galata

خصوصی

اوکان

Okan

خصوصی

4920

ایستینیه

Istinye

خصوصی

9430

فنرباغچه

Fenerbahce

خصوصی

10270

کنت

Kent

خصوصی

10216

یدی تپه

Yeditepe

خصوصی

2375

بهداشت /وزارت علوم- متوسط

آجی بادام

Acıbadem

خصوصی

2894

بهداشت

بیکوز

Beykoz

خصوصی

5575

باشکنت

Başkent

خصوصی

1474

بهداشت

هالیچ

Halic

خصوصی

3966

آرل

Arel

خصوصی

5248

لقمان حکیم

Lokman Hekim

خصوصی

10242

یوکسک ایحتیساس

Yuksek Ihtisas

خصوصی

9319

پذیرش های مستقیم دانشگاهی

پذیرش بدون آزمون یوس 09 MLG
پذیرش بدون آزمون یوس 08 MLG
پذیرش بدون آزمون یوس 07 MLG
پذیرش بدون آزمون یوس 06 MLG
پذیرش بدون آزمون یوس 11 MLG
پذیرش بدون آزمون یوس 10 MLG
Socail Media Instagram

برای دیدن ویدیو های آموزشی رایگان زبان های خارجی به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید

برای اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید