دوره‌ مکالمه‌ اصولی

سال‌هاست بازار بزرگی برای درآمدزایی ِ بعضی مدرس‌ها و آموزشگاه‌ها زیر عنوان “دوره‌های مکالمه زبان انگلیسی” و یا “مکالمه‌ی آزاد” و یا “Free discussion” شکل گرفته که طرفدار‌های خودش را هم دارد. اما، چرا بازار؟ شاید شما هم در این کلاس‌ها شرکت کرده باشید:

مدرس این دوره‌ها معمولا کاریزماتیک‌ترین و محبوب‌ترین مدرس آموزشگاه می‌باشند و روش کارشان معمولا این‌گونه است:

آن‌ها تقریبا بدون داشتن برنامه‌ی مشخصی، هرجلسه موضوع خاصی را در کلاس مطرح می‌کنند و گفتگوی شاگردهایشان را “هدایت” می‌کنند و معمولا بهترین، عجیب‌ترین و قشنگ‌ترین قسمت این مکالمه‌ها را در انتهای کلاس به‌خودش اختصاص می‌دهد و شاگردهایشان را شگفت‌زده از این مونولوگ ِ طولانی ِ پایان ِکلاس، با دهانی باز راهی منزل می‌کند.

این دوره ممکن است به معرفی چند فیلم و سریال و آهنگ هم مزین شود که پکج Free discussion کامل شود. در خلاقانه‌ترین حالت‌ممکن، مدرس دوره، موضوع بحث جلسه‌ی بعدی را در انتهای هرجلسه اعلام می‌کند تا زبان‌آموزها اگر می‌خواهند، تعدادی لغت و اصطلاح مربوط به آن موضوع را بنویسند و یادبگیرند، تا آماده‌تر در کلاس حاضر شوند.

مطالبی که در این صفحه میخوانید

روش‌تدریس دوره‌های مکالمه (مهارت اسپیکینگ) استاندارد چیست؟

درباره‌ی کلاس‌های مکالمه‌ی زبان انگلیسی MLG

مخاطبین این خدمات/دوره

اسپیکینگ یک مهارت تولیدی (productive) است، و به‌همین‌دلیل است که در روش text-based که تنها یکی‌از چندین روش‌ تدریس مکالمه است، حرکت مدرس به سمت شروع مکالمه، از یک مهارت دریافتی (receptive) مثل listening  و یا reading  باید انجام شود. بگذارید stageهای اصلی این روش بخصوص را باهم بخوانیم:

  1. موضع بحث باید از قبل تعیین شده باشد. متن کوتاهی و یا یک فیلم کوتاه و یا یک فایل صوتی کوتاه (حتی یک آهنگ) در آن مورد باید توسط مدرس تهیه شده باشد که هم موضوع گفتگو از آن استخراج شود و هم تعدادی واژه و اصطلاح مرتبط.
  2. پس از مرحله‌ی اول (خواندن و یا شنیدن)، مدرس language مورد نظرش را شامل collocations, vocabulary items, idiomsو یا expressions را بیشتر از آن‌چه که در مرحله‌ی قبل بوده را تدریس می‌کند و مطمئن می‌شود که آن‌ها را یاد گرفته‌اند (کاربرد، تلفظ،…). دربعضی‌موارد، در همین مرحله، یک ساختار خاص گرامری و یا یک functional language مرتبط به شاگردها داده می‌شود و تاکید می‌شود امروز قرار است عمدتا از همین گرامر استفاده کنید.
  3. در گام بعدی که بسیار هم مهم‌ است، مدرس یک نمونه از جواب ایده‌آلش را که توقع دارد بچه‌ها تا انتهای کلاس بتوانند به آن نزدیک شوند را به اصطلاح model می‌کند.
  4. بعد چینش کلاس را براساس pair work و یا groupwork مورد نظرش عوض می‌کند و موضوع (و یا سوال‌های مرتبط ِ ازقبل‌آماده‌شده‌اش) را مطرح می‌کند و شاگرد‌ها مشغول می‌شوند.
  5. مدرس monitoring را شروع می‌کند اگر error correction لازم باشد که انجام دهد، انجام می‌دهد (این قسمت هم بستگی به نوع جلسه‌ی آن روز دارد که هدفش accuracy شاگردهاست و یا fluency).
  6. بعد از نت‌هایی که برداشته استفاده می‌کند و ایرادهای شاگرد‌ها را برطرف می‌کند تا بیشتروبیشتر به نمونه‌ای که خودش درابتدای کلاس ارائه داده بود، نزدیک‌تر شوند.
  7. مدرس خلاق، در این مرحله، پیش‌از‌این‌که شاگردهایش کلاس را ترک کنند، هووم‌وورکی مرتبط (و یا گاهی کمی فراتر از آن‌چه یادگرفته‌اند) را به شاگردهایش می‌دهد که ممکن است تعدادی لغت بیشتر، تمرین گرامر بیشتر، یک lecture از سایت  com و یا…. باشد.
  8. جلسه‌ی بعدی، با مرور کوتاهی بر واژگان جلسه‌ی پیش و یا همان functional language درس داده شده، به‌سمت موضوع جدید و روش متفاوتی برای اجرای کلاس این جلسه‌اش می‌کند.

حالا از شما می‌پرسیم: در کدام یکی از کلاس‌های مکالمه‌ای که تابه‌حال شرکت کرده‌اید، این مراحل، به همین ترتیب که خواندید "هرجلسه" تکرار شده بود؟

به ‌همین دلیل است که مجموعه‌ی MLG اسم این دوره‌های خود را “مکالمه‌ی اصولی” گذاشته است. دوره‌هایی که قرار است:

  • وقت زبان‌آموزها را نگیرند؛
  • به مهارت زبان انگلیسی‌شان اضافه کنند؛
  • و مدرسین دوره را هم مجبور ‌کند از یک روش استاندارد بین‌المللی برای تدریس اسپیکینگ استفاده کنند، و نه از روش‌هایی که خودشان اسپیکینگ را یاد گرفته‌اند و به آن‌ها علاقه‌ی شخصی دارند!

زبان‌آموز عزیز، از این‌که یادداشت بالا را خواندید تا فرق دوره‌های مکالمه‌ی زبان انگلیسی استاندارد و غیراستاندارد را بدانید، از شما متشکریم.

درطول هریک از این دوره‌های 10 جلسه‌ای، مدرسان ما حدود 15 نکته‌ی گرامری مختلف و حدود 100 لغت (collocation) مرتبط با تایپک‌های مختلف را در کلاس، و حدود 200 لغت و اصطلاح مختلف را به‌عنوان کار در خانه به شما ارائه می‌دهند. لازم‌به‌توضیح است که هرچه سطح بالاتر می‌رود، تعداد واحدهای آموزشی هرجلسه هم بیشتر می‌شود.

پیش‌فرض این دوره‌ها این است که زبان‌آموز را برای communication آماده کند و به او توان تولید جمله بدهد.

مجموعه‌ی MLG تضمین می‌کند در دوره‌های مکالمه‌ی اصولی، هر چهار مهارت شما بهبود پیدا می‌کند اما، مهارت شنیداری و تلفظ‌تان مخصوصا، بسیار بهتر از قبل خواهد می‌شود.

ویژگی مهم این دوره: در کلاس‌های مکالمه‌ی اصولی، مانند دوره‌های pre-IELTS و یا دوره‌ی چاره‌ساز ,MLG، مدرس اصلی دوره را یکی‌از Teacher’s assistant های حرفه‌ای مجموعه همراهی می‌کند.

دوره‌های مکالمه‌ی اصولی ما در سه سطح مختلف برگزار می‌شود. (لطفا جدول زیر را ببینید). این دوره‌ها جوری برنامه‌ریزی شده‌اند که علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی عمومی و مخاطبین آزمون آیلتس و مهم‌ترازهمه، افرادی که می‌خواهند مهارت گفتاری‌شان بهتر شود و یا علاقه‌مند به بحث‌های آزاد را دربر بگیرد، به‌این‌معنی‌که، شما تقریبا هر هدفی داشته باشید، این دوره‌ها می‌تواند به شما کمک کنند.

نام دوره

نام کلاس

طول کلاس

طول ترم

شهریه

سطح دوره

تاریخ

و ساعت دوره

ثبت‌نام

مکالمه‌ی اصولی

A

2

20 Hours

600.000

برای زبان‌آموزهایی که سطح‌شان Pre-intermediate  است.

ثبت‌نام کنید!

B

2

20 Hours

720.000

برای زبان‌آموزهایی که سطح‌شانIntermediate  است.

ثبت‌نام کنید!

C

2

20 Hours

840.000

برای زبان‌آموزهایی سطوح پیشرفته.

ثبت‌نام کنید!