دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه

یکی از دغدغه های بزرگ دانش آموزان، تحصیل در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه است. شاید بتوان گفت که این دغدغه برای تمامی افراد در هر سنی وجود دارد. انتخاب یک هدف درست باید همیشه همراه با برنامه ریزی و به دور از خیال پردازی باشد تا سبب شود آینده درخشانی برای فرد رقم بخورد. تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور همیشه یکی از جذاب ترین خواسته های تحصیلی است.

شاید بتوان اذعان داشت که نحوه آزمون ورودی به دانشگاه های داخل کشور یکی از مواردی است که باعث پر رنگ تر شدن این خواسته شده است. ممکن است تجربه زندگی و تحصیل در خارج از کشور برای افراد رویایی باشد اما برای رسیدن به این هدف باید بهترین تصمیم گرفته شود. یکی از کشورهایی که در سال های اخیر به مقصد تحصیلی بسیاری از افراد مبدل شده است، کشور ترکیه می باشد.

این کشور به دلیل اشتراکاتی که با کشور ما دارد و نیز حضور دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا، نگاه های هموطنان ما را معطوف خود ساخته است. دانشگاه حاجت تپه یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که در شهر آنکارا واقع شده است. داوطلبان ایرانی بسیاری سالانه به منظور ادامه تحصیل در این دانشگاه اقدام به اخذ پذیرش می‌کنند.

این دانشگاه در میان دانشگاه‌های کشور ترکیه دارای کیفیت آموزشی بالایی است و یکی از دانشگاه‌های ممتاز آن به شمار می‌آید دارد و از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران برای تحصیل دانشگاهی است.

دانشگاه حاجت تپه آنکارا توسط پروفسور دکتر sanhsan Doğramacı در تاریخ ۲ فوریه ۱۹۵۴ تاسیس شد. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ توسط موسسه‌ی بهداشت کودک و بیمارستان در حاجت تپه بنا شد و فعالیت‌های آموزشی، تحصیلاتی، تحقیقاتی و خدمات عمومی خود را از سال ۱۹۵۸ آغاز کرد. سپس این موسسات پایه فعالیت‌های آموزشی خود را در دانشکده‌های پزشکی، علوم بهداشت، علوم طبیعی و علوم اجتماعی آغاز کردند و به عنوان دانشگاه حاجت تپه شناخته شدند.

دانشکده‌ی اقتصاد این دانشگاه در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی در سال  ۱۹۷۱ به دانشگاه پیوستند. دانشگاه حاجت تپه با تأسیس بخش‌ها و دانشکده‌های جدید در دوره‌های دیگر گسترش یافت.

دانشگاه حاجت تپه فعالیت خود را با ۱۵ دانشکده، ۱۵ مدرسه و مؤسسه‌ی تحصیلات تکمیلی، ۲ مدرسه‌ی علمی کاربردی، یک هنرستان، ۴ مدرسه‌ی فنی و حرفه‌ای، و ۹۸  مرکز تحقیقاتی و کاربردی شروع کرده است. دانشگاه حاجت تپه، به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در کشور ترکیه، به پیشرفت‌های جهانی در زمینه‌های علمی، فناوری، و هنری کمک می‌کند.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها رتبه ۵۳۱ را کسب کرده است. در رتبه بندی QS نیز این دانشگاه نهمین دانشگاه در ترکیه و ۸۰۱ مین دانشگاه در جهان است بر اساس همین رتبه بندی حاجت تپه هفتمین دانشگاه ترکیه می باشد. تنها آزمونی که دانشگاه برای پذیرش در دانشگاه Hacettepe مورد قبول می باشد آزمون sat ترکیه است و این دانشگاه از طریق آزمون یوس دانشجو پذیرش نمی کند.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه، علاوه بر روش ذکرشده از طریق بورسیه تحصیلی نیز دانشجو می پذیرد. زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی از اواخر دی تا اوایل اسفند می باشد. متقاضیانی که می خواهند از طریق آزمون SAT در این دانشگاه تحصیل کنند باید نمره بالای 1200 و برای قبولی در رشته های پزشکی و دندان پزشکی نمره بالای 1450 از 1600 را کسب نمایند.

مورد آخر و نسبتا کم اهمیت برای تحصیل در این دانشگاه داشتن معدل بالای ۱۸ در دو سال آخر مدرسه است. البته بسیار مهم است که متقاضیان این مورد در اولویت نبوده و صرفا جهت تکمیل ظرفیت از آن ها پذیرش می شود . در رشته هایی مانند پزشکی، دندان و دارو متقاضیان مورد آخر شانسی برای پذیرش ندارند.

اکثر رشته های دانشگاه حاجت تپه به زبان انگلیسی تدریس داده می‌شوند. به همین دلیل متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید به زبان انگلیسی مسلط باشند و یک مدرک معتبر زبان انگلیسی نظیر تافل، آیلتس و … به دانشگاه ارائه دهند. یا در آزمون مهارت زبان انگلیسی دانشگاه شرکت کنند و موفق به کسب نمره قبولی در آن شوند.

برخی از رشته های این دانشگاه نیز علاوه بر انگلیسی به زبان های دیگری مثل آلمانی، فرانسه و ترکیه نیز تدریس می شود. به عنوان نمونه زبان تحصیل در رشته پزشکی این دانشگاه ترکی و انگلیسی است. برخی از رشته های دانشکده ادبیات و زبان خارجه نیز به زبان‌های اصلی ارائه می‌شود. به عنوان مثال زبان تدریس رشته ی زبان و ادبیات فرانسه این دانشگاه فرانسوی است. یا رشته زبان و ادبیات آلمانی به آلمانی تدریس داده می شود.

برخی از رشته های این دانشگاه می توان به:

دانشکده دندانپزشکی

18285 t

دندانپزشکی

دانشکده داروسازی

18285 t

داروسازی

دانشکده نامه

6696 t

زبان و ادبیات آلمانی

6696 t

مردم شناسی

6696 t

فلسفه

6696 t

مترجمی آلمانی

6696 t

تاریخ هنر

6696 t

فولکلور ترکی

دانشکده آموزش

6696 t

آموزش زبان آلمانی

6696 t

آموزش زیست شناسی

6696 t

آموزش زبان فرانسه

6696 t

آموزش شیمی

6696 t

مشاوره و راهنمایی

دانشکده علوم

8355 t

علوم اکچوئری

8355 t

آمار

8355 t

شیمی

8355 t

ریاضی

دانشکده فیزیوتراپی

6696 t

فیزیوتراپی

دانشکده پرستاری

6696 t

پرستاری

دانشکده حقوق

7533 t

حقوق

دانشکده اقتصاد و علوم اداری

7533 t

اقتصاد( انگلیسی)

7533 t

امور مالی عمومی

7533 t

روابط بین الملل( انگلیسی)

7533 t

کار و امور اجتماعی

دانشکده ارتباطات

6696 t

ارتباطات

دانشکده مهندسی

9969 t

مهندسی الکترونیک( انگلیسی)

9969 t

مهندسی محیط زیست( انگلیسی)

9969 t

مهندسی تغذیه

9969 t

زمین شناسی

9969 t

مهندسی معدن( انگلیسی)

9969 t

مهندسی هوش مصنوعی( انگلیسی)

دانشکده هنرهای زیبا

12549 t

معماری داخلی

دانشکده پزشکی

50688 t

پزشکی( انگلیسی)

دانشکده علوم بهداشتی

6696 t

تغذیه و رژیم غذایی

6696 t

بینایی سنجی

برای ثبت نام در این دانشگاه، ترجمه ریز نمرات دبیرستان، ترجمه مدرک دیپلم یا گواهی موقت آن، ترجمه پاسپورت، عکس 3 × 4 و درصورت داشتن مدرک زبان، اصل آن الزامی است.

از جمله امکانات این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتابخانه و سالن کنفرانس
  • امکانات ورزشی در فضای باز و بسته و استادیوم
  • خدمات درمانی
  • بانک و اداره پست
  • خوابگاه های دانشجویی
  • آزمایشگاه های مختلف

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه حاجت تپه را دارید، با کارشناسان تحصیل در ترکیه مجموعه mlg  در ارتباط باشید تا بتوانید از بورسیه های تخفیف های پرداخت در شهریه نیز بهرمند شوید.  این تخفیف ها به شما کمک می کند تا با پرداخت شهریه مناسب، لذت تحصیل در یک دانشگاه با کیفیت را تجربه کنید.