تفاوت آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک

هر دو آزمون آکادمیک و جنرال چهار مهارت Writing, Reading, Listening, Speaking را ارزیابی می کند .این دو آزمون در مهارت های Listening و Speaking هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بخش مهارت های Writing و Reading  نیز فرمت یکی بوده و در هر دو آزمون دارای دو بخش هستند و در بخش Reading در هر دو آزمون فرد باید به 40 سوال پاسخ دهد. زمان هر دو آزمون ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. بخش‌های اسپیکینگ، لیسنینگ و ریدینگ در یک روز و بدون وقفه برگزار می‌شوند. اما بخش اسپیکینگ در روزی جداگانه برگزار می‌شود

تفاوت های محتوایی آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

با توجه به اینکه داوطلبان تحصیلی در حین تحصیل در دانشگاه باید بتوانند متون آکادمیک،درسی و علمی را به خوبی درک کنند به همین دلیل در آزمون آیلتس آکادمیک در بخش Reading متن ها از کتابهای آکادمیک و مجلات علمی آورده می شوند تا مهارت داوطلب را در خصوص درک مطالب آکادمیک و دانشگاهی ارزیابی کنند. به همین دلیل می توان گفت سطح لغات در بخش Reading  آکادمیک کمی بالاتر بوده و نیاز به دانش واژگان بیشتری است. همینطور در بخش Writing موضوعات داده شده در هر دو تسک 1 و 2 نیز مرتبط با موضوعات آکادمیک و علمی بوده تا سطح نوشتاری داوطلب در حوزه نوشتاری آکادمیک مشخص شود.

اما در خصوص آزمون آیلتس جنرال محتوای بخش Reading بیشتر حول موضوعات عمومی مانند تبلیغات، راهنمایی، مسائل روزمره و… بوده تا درک مطلب داوطلب مشخص شود. در بخش Writing آزمون جنرال تسک 1 شامل نوشتن یک نامه و در تسک دوم نیز یک موضوع نوشتاری عمومی می باشد.

تفاوت در بخش نمره دهی آزمون

یکی دیگر از مواردی که هر دو نوع آزمون با یک دیگر تفاوت دارند در بخش محاسبه نمره است:

در آیلتس جنرال بارم بندی به این صورت است که  ۱۵ پاسخ صحیح  نمره 4  می گیرد.۴، 23 سوال صحیح نمره 5، ۳۰ سوال صحیح نمره 6 و ۳۴ سوال صحیح نمره ۷ را خواهد گرفت.

در آیلتس آکادمیک ، ۱۵ سوال صحیح  5 نمره دارد، ۲۳ سوال صحیح ۶ نمره،۳۰ سوال صحیح ۷نمره و ۳۵ سوال صحیح 8 نمره خواهد داشت.

همانطور که مشاهده می کنید چون ماهیت آزمون آکادمیک دشوارتر است با پاسخ دادن سوالات صحیح کمتری نمره بالاتری نسبت به آزمون جنرال دریافت خواهید کرد. از طرف دیگر، در آزمون جنرال باید سوالات زیادتری را درست پاسخ دهید تا نمره بالا بگیرید بنابراین هنگام پاسخگویی باید دقت کافی را داشته باشید تا علی رغم سادگی نسبی متون، دچار خطا نشوید.

کدام یک ساده تر است؟ آکادمیک یا جنرال

نکته ای که ابتدا باید مشخص شود این است که هدف شما از دادن آزمون آیلتس چیست؟ چون اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید ملزم به آزمون آکادمیک هستید.نکته دیگر این است که داوطلبان هر یک تجارب خود را دارد و برای هر داوطلب سختی و آسانی آزمون متفاوت خواهد بود اما به طور کلی می توان گفت احتمالاً آزمون جنرال به دلایل زیر ساده تر باشد:

  • نوشتن یک نامه کوتاه ساده تر از خلاصه کردن یک نمودار یا جدول است
  • گرفتن 30 از 40 امتیاز در بخش Reading در آزمون جنرال معادل گرفتن 23 از 40 امتیاز در آزمون آکادمیک است

در پایان باید خاطر نشان کرد هر دو نوع آزمون برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند و شما باید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب و برنامه مطالعاتی مشخصی را پیاده سازی کنید.