آزمون آیلتس

افراد بسیاری به دنبال مهاجرت تحصیلی و کاری به یکی از کشورهای خارجی از جمله کانادا و یا هر کشور دیگری هستند. اما لازمه خروج موفقیت آمیز آن ها از کشور داشتن مدرک آیلتس و گرفتن نمره بالا در این آزمون بین المللی است.

داشتن مدرک آیلتس منوط به شرکت در آزمون آیلتس است.

متقاضیان ثبت نام در آزمون آیلتس قبل ازهرکاری برای ثبت نام دراین آزمون مهم الزاماً باید با نحوه ی ثبت نام این آزمون آشنا باشند واطلاعاتی به روز و دقیق را در رابطه با زمان، شرایط آزمون  به دست آورند تا مشکلی برایش پیش نیاید.

البته این راهنمای ثبت نام آزمون آیلتس الزاماً باید جامع و کامل باشد و اطلاعات خوبی را در اختیار فرد متقاضی قرار دهد.

شاید این سوال مهم در ذهن متقاضی ایجاد شود که خب چگونه می توانم به راهنمای ثبت نام آزمون آیلتس دسترسی داشته باشم؟

پاسخ به این سوال میتواند وجود یک مشاور باشد که با ارائه اطلاعاتی دقیق و کاربردی بتواند شما را از نحوه ثبت نام در آزمون آیلتس و همین طور شرایط و زمان آن آگاه کند.

از جمله موارد مهم در راهنمای ثبت نام آزمون آیلتس ، زمان ثبت نام آزمون آیلتس است. ثبت نام آزمون آیلتس برای افراد متقاضی در طول سال (چهل و هشت بار) انجام می شود و از این رو امکان انتخاب زمان ثبت نام آزمون آیلتس برای  متقاضیان زیاد است.

در حال حاضر زمان ثبت نام و برگزاری آزمون آیلتس برای ماه های آینده از قبل اعلام شده اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو شدن کلیه آزمون های آذر ماه نمی توان به این تاریخ ها اکتفا کرد و از پیش رفتن آن ها مطمئن بود به همین دلیل باید منتظراعلام سازمان و مسئولین مربوطه ماند.

  1. ارائه دو مورد مهم یعنی کارت ملی و همین طور پاسپورت در زمان ثبت نام آیلتس
  2. پرداخت وجه درخواستی سامانه ثبت نام در آزمون آیلتس

برای ثبت نام آزمون آیلتس علاوه بر سایت های معتبر، از طریق مراجعه به سایت های مؤسسات معتبری در استان تهران وهمچنین سایت سازمان سنجش نیز امکان پذیراست.

مؤسسات مهمی که می توان ازآنها اقدام به ثبت نام کنید مؤسسه عصر دین و دانش، ایرسافام، پروشات و همین طورآیلتس تهران است. البته دانشگاه آزاد اسلامی نیز نقشی پررنگ و فعال در زمینه ثبت نام متقاضیان در آزمون آیلتس دارد.

البته لازم به ذکر است  که در صورت تمایل به ثبت نام آزمون آیلتس در سایت های مؤسسات معتبر قبل ازهراقدامی باید با نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس درآن ها آشنایی کافی داشته باشید.

  1. نخستین گام مهم در نحوه ی  ثبت نام آیلتس درج آدرس سامانه ثبت نام یعنی my.ieltsessentials.com در مرورگر گوگل و انتخاب گزینه register for your IELTS test است.

    در قسمت بعد با صفحه ای روبرو می شوید که در آن از شما درج موارد مهمی یعنی نام شهر و استان و همین طور نوع آزمونی که قصد شرکت در آن را دارید خواسته است.سپس در کادری تحت عنوان test type ، انتخاب نوع آزمون (جنرال یا عمومی) را انتخاب می کنید .

    بعد از درج موارد گفته  شده در بالا در قسمت های مربوطه، نوبت به انتخاب مکانی مورد نظر شما که قصد شرکت در آزمون را در آن دارید، می رسد.

    گام بعدی برای ثبت نام تعیین تاریخ مورد نظر برای شرکت در آزمون آیلتس است. البته در ادامه کلیک بر روی گزینه continue است.

    در این قسمت  باید توجه داشته باشید که در زمان انتخاب تاریخ شرکت در آزمون باید عوامل دیگر را در نظر داشته باشید:

    1. کامپیوتری و یا کتبی بودن برگزاری آزمون
    1. زمان ارسال نمره به دانشگاه مورد نظر
    1. دستیابی به نمره مورد نظر
    1. زمان مورد نیاز جهت بالاتر بردن آمادگی در صورت عدم اخذ نمره قبولی

    گام مهم بعدی درست کردن پنل کاربری است بعد از ورود به سامانه ثبت نام آیلتس گزینه new user create انتخاب کنید.

    بعد از انجام تمامی موارد بالا ، نوبت به پر کردن فرم ثبت نام و ثبت موارد مهم از جمله نام و نام خانوادگی، سال تولد، شماره موبایل و همین طور آدرس ایمیل است. دقت داشته باشید که بعد از کامل کردن دقیق این فرم نام کاربری شما در قالب ایمیل برایتان ارسال می شود.

    در قسمت بعد باید اسکنی از صفحه اول و دوم پاسپورت خود تهیه کنید و برای بارگذاری آن ها در سامانه اقدام کنید.

     در ادامه روند ثبت نام آزمون آیلتس کلیک بر روی گزینه ای تحت عنوان “Terms & Conditions” کلیک کرده و در پایان گزینه continue یا همان ادامه را بزنید.

    در آخرین مرحله ثبت نام نیز باید با فشردن دکمه pay online برای واریز مبلغ درخواستی جهت ثبت نام اقدام کنید.

    هزینه ثبت نام در آزمون آیلتس توسط سازمان سنجش تعیین می شود و به مبلغ 6 میلیون و 151 هزار و 40 تومان می باشد و به این نکته توجه کنید که پس از پرداخت وجه، هزینه قابل استرداد نمی باشد.

تعداد منابع آزمون آیلتس موجود در بازار بسیار بوده و داوطلبان را در انتخاب منبع مناسب دچار سردرگمی می کند. یکی از اولین منابع قدیمی اما کاربردی که کارشناسان آموزش زبان انگلیسی به داوطلبان آزمون آیلتس معرفی می کنند کتاب راهنمای آیلتس کمبریج است .

این کتاب توسط دانشگاه کمبریج و با همکاری طراحان سوالات آیلتس تهیه شده که اطلاعات کاملی را برای دستیابی به نمره آیلتس  مورد نظر داوطلبان در اختیار آنان قرار می دهد . این منبع آزمون آیلتس ، برای هر دو دسته داوطلبان آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک مناسب است .

  • یکی دیگر از مجموعه کتاب های آمادگی آزمون آیلتس دانشگاه کمبریج مایندست است که شامل 4 سطح می شود. این منبع بر اساس سطح زبان انگلیسی خوانندگان دروس موضوعی را مرتب کرده که می تواند برای داوطلبان از هر سطحی مفید باشد .
  • این کتاب ها شامل راهبردهای یادگیری زبان ، تمرین مهارت ها و سوالات آزمون آیلتس بوده و بخشی از آموزش های آن به صورت آنلاین ارائه می شود. مجموعه کتاب مایندست مخصوص متقاضیان آیلتس آکادمیک  است .
  •  کتاب جزوه Makkar IELTS می تواند منبع بسیار مفیدی برای تمرین و آمادگی این آزمون برای شما باشد. از این لحاظ که booklet های بخش شفاهی آزمون هر ۶ ماه یک بار تغییر میکند, آمادگی شما در سوالات اخیر آزمون میتواند نتیجه به سزایی در نمره نهایی شما داشته باشد و این نکته دقیقا نقطه قوت جزوه های Makkar IELTS میباشد زیرا تمامی تمرکز جزوه و مطالب جمع آوری شده روی آزمون های اخیر و نکات و سوالات مربوط به آنها میباشد. جواب های ارائه شده در این جزوه به صورت سمپل و نمونه آورده شده تا به کمک آنها با لغات و اصطلاحات و عبارات و کالوکیشن های هر موضوع و نحوه ارائه آنها آشنا شوید و بتوانید با تمرین و تکرار به ذهن بسپارید زیرا این نمونه پاسخها بسیار حرفه ای بوده و با استفاده از آنها در روز آزمون میتوانید منتظر نمره بالای 7 در آزمون اسپیکینگ باشید.
  • مهمترین  و معتبر ترین منبع تست های آزمون آیلتس و آمادگی آزمون بدون شک مجموعه کتاب های Cambridge Practice Test for IELTS می باشد که محال است داوطلبی قبل از آزمون برای آمادگی از این مجموعه تست ها استفاده نکرده باشد و با آنها آشنا نباشد. سری کتاب های کمبریج آیلتس تا کنون تا شماره 16 منتشر شده است، این مجموعه، کتاب های تمرین و آموزش مهارت های آیلتس نیستن ،بلکه کتاب های شبیه سازی آزمون اصلی آیلتس هستند که از کتاب 1 تا 16 آن هیچ ارتباطی به سختی و آسانی این کتاب ها ندارد.
  • یکی دیگر از مجموعه تست های انتشارات کمبریج که شبیه ساز تست های اصلی آزمون آیلتس است کتاب  بی نظیر IELTS TRAINER است. انتشارات کمبریج  در سال 2019 تصمیم گرفتند این کتاب را در دو قسمت جنرال و آکادمیک چاپ و عرضه کنند. این کتاب برای داوطلبانی طراحی شده است که قصد دارند در آزمون آیلتس نمره 6 یا بالاتر بدست بیاورند.
  • کتاب Official IELTS Practice Material همانطور که از اسمش پیداست رسما به عنوان سوالات رسمی آزمون آیلتس معرفی و در دو جلد ارائه شده است.هر جلد آن شامل 2 تست آزمون آکادمیک و 2 تست آزمون جنرال است. این کتاب ها شما  می آموزد  که چگونه نمرات شما در لیسینسنگ و ریدینگ تصحیح شده و مهمتر از آن نمره رایتینگ و اسپیکینگ شما چگونه ارزیابی  می شود.
  • مجموعه کتاب های قدیمی  IELTS Plus توسط انتشارات لانگمن عرضه شده است. دشوار ی این کتاب ها از سری کتاب های کمبریج به مراتب بیشتر است و زدن تست های آن برا یکسانی مناسب است که می خواهند نمره آیلتس 7 و یا بالاتر از آن را بدست بیاورند.

کلاس های آیلتس مجموعه MLG

آزمون ماک

Mock Test

  • مجموعه کتاب‌های English Collocation in Use که در حقیقت دو جلد کتاب در سطوح Intermediate و Advanced می‌باشد. مطالعه و یادگیری این کتاب به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا جملات و عبارات و لغاتی که در نوشتار و گفتار خود استفاده می‌کنند، هر چه بیشتر به یک انگلیسی‌زبان Native نزدیک و شبیه باشد.
  • کتاب Inside Reading در 5 جلد منتشر شده است که هر جلد دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد .کتاب inside Reading یکی از بهترین کتاب هایی است که در زمینه ریدینگ یا خواندن در زبان انگلیسی معمولا به علاقه مندان به یادگیری زبان توصیه می شود. در این کتاب از تکنیک های فوق العاده ای استفاده شده است که باعث می شود تا شما با تمرین و تکرار مطالب به راحتی به زبان انگلیسی مسلط شوید. یکی از بهترین ویژگی های کتاب inside Reading این است که در این کتاب اهمیت بسیار زیادی به واژه ها داده شده است.
  • کتاب های Open Forum مجموعه ای سه سطحی از انتشارات آکسفورد است که برای تقویت مهارت شنیداری و گفتاری در سطح آکادمیک تنظیم گردیده است. هر یک از سطوح این مجموعه در بردارنده بخش های شنیداری و مباحث و تمرین های مرتبط با بحث می باشد که در حوزه موضوعات آکادمیک نظیر ارتباطات، تکنولوژی، تجارت و علوم اجتماعی ارائه گردیده است. هر سطح شامل 12 درس می باشد که هر درس Listening ها و تمارین مهارت های شنیداری و گفتاری را مطرح می کند. سری کتاب های Open Forum همچنین بر روی مفاهیم تلفظ و واژگان نیز تمرکز نموده و در این حوزه تمارینی را ارائه نموده است. پاسخ تمامی تمارین و همچنین متن فایل های صوتی در پایان هر کتاب ارائه گردیده است. این مجموعه با لهجه امریکن می باشد و می تواند منبعی کاربری برای آزمون تافل و همچنین سطح پیشرفته آزمون آیلتس باشد.

Tests Books

Side Books

Course Books

Cambridge Practice Tests for IELTS

Makkar IELTS

Mindset package

Collins

Actual IELTS

IELTS TRAINER 1 and 2

Collocation in use

(intermediate/advanced)

Official IELTS

Practice Material

Open Forum 1, 2 and 3

IELTS Plus 1, 2 and 3

Inside Reading 3,4

Achieve IELTS

Focus on Vocabulary 1,2

در روند آماده شدن برای آزمون بین‌المللی آیلتس (IELTS)، آشنایی دقیق با نمونه سوالات آیلتس و تمرین کردن با سوالات استاندارد از تاثیرگذارترین مسائل است. دسترسی به نمونه سوالات استاندارد داوطلب را در مسیر درست قرار می‌دهد،

با افزایش آگاهی او نسبت به شرایط آزمون باعث کاهش استرس می‌شود، تسلط و سرعت عمل را افزایش داده و در نتیجه کسب نمره بالا در آزمون آیلتس را به همراه خواهد داشت.

  • دانشگاه کمبریج انگلستان (Cambridge Assessment English)
  • شورای فرهنگی بریتانیا (British Council)
  • موسسه آموزشی IDP استرالیا (IDP Education)

تمامی این موسسات  به صورت جداگانه نمونه سوالات آیلتس را منتشر می‌کنند، و از آنجا که هر سه تدوین کنندۀ این آزمون ها هستند، این نمونه سوالات بدون شک از معتبرترین سوالاتی است که در دسترس داوطلبان قرار دارد.

آزمون آیلتس در دو نوع جنرال (General Training) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود که این مسئله یکی از تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل است.

سوالات Listening : زمان ۳۰ دقیقه

بخش لیسنینگ یا شنیداری آزمون آیلتس برای هر دو نوع آکادمیک و جنرال یکسان بوده، و شامل چهار فایل صوتی به صورت تک گوینده یا مکالمات چند نفره است. هر فایل صوتی مربوط به ۱۰ سوال از این بخش بوده که در مجموع ۴۰ سوال بخش لیسنینگ را تشکیل می‌دهند و بنا بر سیستم نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس بین ۱ تا ۹ نمره برای شما خواهد داشت.

سوالات Listening : زمان ۳۰ دقیقه

این بخش نیز شامل ۴۰ سوال بوده که مربوط به سه متن موجود در این قسمت است. این متن‌ها غیر تخصصی بوده و موضوعاتی مانند مسائل روزمره اجتماعی، آموزشی یا رفاهی، و یک متن بلند با موضوعی عمومی را پوشش می‌دهند.

در بخش رایتینگ جنرال، از داوطلب دو متن درخواست می‌شود؛ متن اول نامه‌ای ۱۵۰ کلمه‌ای است به شخصی فرضی، با موضوعات شبیه درخواست کار، انتقاد و شکایت، نامه رسمی اداری یا نامه شخصی. داوطلبان بهتر است ۲۰ دقیقه از وقت این بخش را به این متن اختصاص دهند.

 در متن دوم، داوطلب باید یک مسئله را به چالش بکشد و نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به آن، در متنی ۲۵۰ کلمه‌ای بیان کند. ۴۰ دقیقه باقیمانده از وقت این قسمت باید به این متن پرداخته شود. در هر دو متن، داوطلب در صورت ارائه متنی کوتاهتر از ۱۵۰ یا ۲۵۰ کلمه، نمره از دست خواهد داد.

سوالات Writing : زمان ۶۰ دقیقه

این بخش از آزمون آیلتس که به صورت حضوری و رودررو با شخص آزمون گیرنده انجام می‌شود، مکالمه‌ای است که در سه بخش انجام می‌شود. در بخش اول سوالاتی نسبتا شخصی و عمومی پرسیده می‌شود.

 در بخش دوم موضوعی به شما داده می‌شود و شما پس از یک دقیقه فکر کردن درباره آن، باید در دو دقیقه به سوالاتی درباره آن موضوع پاسخ دهید.

 در بخش سوم نیز به مدت ۴ الی ۵ دقیقه در مورد همان موضوع بخش دوم با شخص مصاحبه کننده صحبتی طولانی‌تر خواهید کرد.

سوالات Speaking:زمان ۱۱-۱۴ دقیقه