هزینه دانشگاه های ترکیه

هزینه دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه در مقایسه با کشور های اروپایی هزینه های مقرون به صرفه تری برای تحصیل دارد. به علاوه دولت این کشور با در نظر گرفتن بورسیه های تحصیلی متنوع، زندگی و تحصیل داوطلبان خارجی در این کشور را بسیار راحت کرده است.

اما در حالت کلی باید اذعان داشت که هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه، در درجه اول به سبک و روش زندگی هر فرد بستگی دارد. افرادی که در دانشگاه های دولتی در حال تحصیل هستند و موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نشده اند، با توجه به رشته و دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، به طور کلی، باید سالانه حداقل 70۰۰ تا 70 هزار لیر را به عنوان شهریه دانشگاه در نظر بگیرند.

افرادی هم که در دانشگاه های خصوصی تحصیل می کنند، با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل شان، به طور کلی، باید سالانه حداقل 300 هزار لیر را به عنوان شهریه پرداخت نمایند. البته تمامی این اعداد و ارقام سالانه در حال تغییر است و عدد ثابتی نیست.

هزینه های زندگی دانشجویی برای یک دانشجوی خارجی در ترکیه اهمیت بسیار زیادی دارد و موارد متعددی را شامل می شود. از جمله هزینه های اجاره خانه، تهیه کتاب و جزوه، هزینه های بیمه درمانی و از این دست موارد.

ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی، سابقه تاریخی و نیز ترکیب فرهنگی و قومی کشور بی نظیری است و در موقعیت بین قاره ای قرار دارد. دانشجویان خارجی در ترکیه این فرصت را دارند که خود را در کشوری با غنی ترین تاریخ ببینند. کشور ترکیه نیز مانند بسیاری کشورها از جمله آمریکا، دوره های کارشناسی را در 4 سال ارائه می دهد.

هزینه تحصیل در این کشور برای رشته ها و دانشگاه های مختلف با هم فرق دارد. دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی ترکیه باید انتظار داشته باشند که هر ساله بین 5000 تا 15000 لیر پرداخت کنند؛ در حالی که دانشگاه های خصوصی هزینه ای به مراتب بالاتر برای کارشناسی در نظر دارند.

میزان استقبال از دانشجویان بین المللی در ترکیه بسیار زیاد است. حتی بحث های آزاد در کلاس های درسی بسیار زیاد بوده و دانشجویان را تشویق به ارائه پروژه های خود بصورت گروهی می کنند. در مورد هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه باید گفت که دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه 2 ساله هستند و شرایط پذیرش هر کدام از دانشگاه ها با هم متفاوت است

و باید با توجه به دانشگاه مقصد، نسبت به شرایط پذیرش آن اقدام کرد. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیز متفاوت می باشند. در دانشگاه های خصوصی، برای تحصیل در یک برنامه تحصیلات تکمیلی مبلغی بین 4500 تا 20 هزار دلار و برای دانشگاه دولتی این شهریه از  300 تا 600 دلار متغیر است.

هزینه های تحصیلی ترکیه برای دوره دکتری تقریباً متعادل می باشد. برای برنامه دکتری، گاهی اوقات 5 سال زمان نیاز است. دوره هایی که به زبان ترکی آموزش داده می شوند از هزینه های پایینی نسبت به دانشگاه های خصوصی برخوردار هستند. البته که شهریه با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی متفاوت می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

رشته های گروه پزشکی یکی از رشته های اصلی برای دانشجویانی هستند که تمایل به تحصیل در ترکیه و هر کشور دیگری را دارند. این رشته در ترکیه طرفداران زیادی دارد. با توجه به هزینه های پایین تحصیل در ترکیه، بسیاری از دانشجویان بین المللی با هدف تحصیل در این رشته ها وارد ترکیه می شوند.

برای گذراندن دوره پزشکی، باید زبان انگلیسی و یا ترکی بلد بود. پزشک باید بتواند با بیماران به زبان ترکی صحبت کند. پزشکی در ترکیه بر اساس دستورالعمل های تدریس اروپایی و آمریکایی صورت می گیرد. شروع هزینه های تحصیل در ترکیه برای دوره های پزشکی، از مبلغ 50 هزار لیر در سال برای دانشگاه های دولتی و 160 هزار لیر برای دانشگاه های خصوصی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *