تحصیل پزشکی در ترکیه یک مقصد مهم برای ایرانیان

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه با توجه به اینکه کشوری توسعه یافته و همسایه ایران محسوب می شود، به یکی از مقاصد مهم مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است. دشوار بودن مسیر قبولی در کنکور پزشکی ایران یک چالش همیشگی برای داوطلبان این رشته می باشد.

کشور ترکیه با وجود شرایط ویژه، همواره مورد توجه متقاضیان رشته پزشکی قرار دارد. در این مقاله آموزشی قصد داریم صفر تا صد مراحل ورود به رشته پزشکی در کشور ترکیه را بررسی کنیم.

شرایط ویژه کشور ترکیه مانند ارتباط با کشورهای اروپایی، هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی و وجود دانشگاه های بین المللی مهاجران را به تحصیل پزشکی در ترکیه سوق می دهد. چند سالی است که شرایط اقتصادی پیچیده و بینتیجه ماندن ادامه تحصیل در ایران و در پی آن مشکلات عدم امنیت اشتغال، افراد را به سمت مهاجرت سوق داده است.

مسلماً مقاصد فراوانی برای مهاجرت وجود دارد که هر کدام به نوبه خود مزایا و تسهیلاتی دارد. اما در این میان ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و همجواری با کشور ما و همچنین نزدیکی فرهنگی به یکی از اولویت های مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است.

تحصیل خارج از کشور به خصوص در رشته های پزشکی مزایای بیشماری برای افراد به وجود می آورد. همین عامل موجب شده آمار مهاجرت ایرانیان در صدر مهاجرتهای کاری و تحصیل به کشورهای دیگر قرار داشته باشد.

شرایط مساعد نزدیکی ترکیه به ایران و برخورداری از دانشگاههای معتبر پزشکی موجب شده خیلی از دانشجویان ایرانی تصمیم بگیرند در منطقهای نزدیک به خانواده در این کشور متمدن و تاریخی ادامه تحصیل دهند. از آنجایی که بخشهایی از ترکیه اروپایی است، مزید بر علت شده تا سیستم آموزشی آن به کشورهای اروپایی نزدیک باشد. در نتیجه برای رشته پزشکی ترکیه مدارک آموزشی صادر می شود.

که تأییدیه اتحادیه اروپا به همراه دارد. مهمترین مزیت ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه عدم نیاز به اخذ ویزا برای متقاضیان ایرانی است. با توجه به اینکه دانشگاههای پزشکی ترکیه همکاریهای مداوم و پیشرفتهای با دانشگاههای بینالمللی دارند، میزبان اساتید مطرح بینالمللی هستند. پس جای تردیدی باقی نمیماند که ترکیه بهترین و ارزانترین فرصت ادامه تحصیل برای ایرانیان متقاضی تحصیل در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی است.

همانطور که اشاره کردیم تحصیل در دانشگاه های بین المللی ترکیه در رشته های پزشکی به خصوص برای ایرانیان امتیازات زیادی بدنبال دارد و مقرون به صرفه تر است.

  • مهمترین مزایای تحصیل در این کشور شامل موارد زیر است:
  • اعتبار بالای مدارک صادر شده از دانشگاههای ترکیه در سطح جهانی
  • اعتبار و مورد تایید بودن چند دانشگاه پزشکی ترکیه از سوی وزارت علوم ایران
  • فاصلهای کم جغرافیایی ایران و ترکیه
  • ارتباط ترکیه با کشورهای اروپایی و بالا بودن سطح کیفیت آموزشی 
  • قرابت فرهنگی ترکیه با ایران
  • پائینتر بودن هزینه های تحصیل و زندگی
  • فارغ التحصیلان پزشکی ترکیه کارت طبابت بین المللی دریافت میکنند

دانشجویان ایرانی که مشتاق ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه هستند، در وهله اول میتوانند به مدت یکسال دوره های تخصصی کالج را بگذرانند. این دوره ها برای کسب آمادگی بیشتر جهت حضور در آزمونهای ورودی دانشگاه های ترکیه طراحی شده است.

پس از اینکه افراد این آزمون را با موفقیت بگذرانند، به دوره شش ساله رشته پزشکی وارد میشوند. درضمن داوطلبان رشته های دندانپزشکی و داروسازی هم در طی دوره پنج ساله به تحصیل مشغول خواهند شد.

هر سال تحصیلی در دانشگاه های ترکیه مشابه ایران شامل ۲ ترم است که یکی در اوایل مهرماه و دیگری از اواخر بهمن ماه آغاز میشود. افراد برای تحصیل پزشکی در ترکیه با انتخاب دانشگاه دولتی و خصوصی روبهرو هستند که مسلماً دانشگاه های خصوصی هزینههای بالاتری دارد.

متقاضیان پذیرش در رشته پزشکی باید در آزمون های ورودی شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کنند. پذیرفته شدگان پزشکی در ۲ سال اول دروس علوم پایه را میگذرانند و همزمان با شرکت در کلاسها، تحقیقات آزمایشگاهی را پیگیری میکنند.

در ادامه دانشجویان دوره های یکساله کارآموزی بالینی را سپری خواهند کرد و درنهایت آخرین سال تحصیلی با دوره کارآموزی بیمارستانی به پایان میرسد.که تأییدیه اتحادیه اروپا به همراه دارد.

مهمترین مزیت ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه عدم نیاز به اخذ ویزا برای متقاضیان ایرانی است. با توجه به اینکه دانشگاه های پزشکی ترکیه همکاری های مداوم و پیشرفت های با دانشگاه های بین المللی دارند، میزبان اساتید مطرح بین المللی هستند.

پس جای تردیدی باقی نمیماند که ترکیه بهترین و ارزانترین فرصت ادامه تحصیل برای ایرانیان متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی است.

جهت تحصیل پزشکی در ترکیه با دو گزینه متفاوت روبرو هستیم. دسته اول دانشگاه هایی که کاملا خصوصی هستند و در ازای گرفتن شهریه، امکان تحصیل در رشته پزشکی را فراهم کرده اند. تعداد این دانشگاه های خصوصی در سال های اخیر افزایش یافته و بسیاری از ایرانیان به قصد تحصیل در این دانشگاه ها به کشور ترکیه مهاجرت می کنند.

حتی در برخی از این دانشگاه ها از اساتید فارسی زبان استفاده می کنند. اما نکته مهمی که در انتخاب دانشگاه بایستی مورد توجه قرار داد این مورد است که مدارک دانشگاه مورد نظر از سوی ایران قابل پذیرش باشد. متاسفانه مدارک اکثر این دانشگاه ها از سوی ایران قابل پذیرش نیستند و حتما قبل از ورود بایستی از این نظر مورد تحقیق و بررسی
قرار گیرند.

البته که دانشگاه های خصوصی مورد تایید نیز در این بین وجود دارند. اما دسته دوم دانشگاه های معتبر و برخی دانشگاه های خصوصی با کیفیت کشور ترکیه می باشند. مدارک دانشگاه های معتبری از قبیل استانبول، آنکارا، آتاتورک، هاجت تپه، اگه و کوچ مورد تایید کشور ایران هستند. مدارک این دانشگاه ها به هر زبانی از جمله ترکی استانبولی و انگلیسی مورد تایید ایران می باشند.

دانشگاه های معتبر در ترکیه معمولا رشته پزشکی را به هر دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی ارائه می دهند. شرایط ورود به دانشگاه ها برای هر دو زبان دارای یک مسیر مشابه می باشد و زبان مورد نظر را می توان به صورت دلخواه انتخاب نمود. البته بایستی در نظر داشت که شهریه رشته های پزشکی با زبان انگلیسی نسبت به زبان ترکی استانبولی بیشتر است.

دانشگاه های معتبر ترکیه اعم از خصوصی و دولتی هر ساله 10 درصد از ظرفیت خود را به دانشجویان خارجی تخصیص می دهند. دانشگاه های معتبر ترکیه از طریق دو آزمون yös و sat اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. برخی از دانشگاه ها از طریق yös و برخی دیگر از طریق sat و برخی دیگر نیز از طریق هر دو آزمون دانشجو می پذیرند. البته گستردگی آزمون yös نسبت به آزمون sat بیشتر است و اکثر دانشگاه ها از طریق آزمون yös اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

آزمون yös را هر دانشگاه فقط برای دانشجویان خارجی و به صورت جداگانه برگزار می کند. ساختار آزمون yös از سه منبع ریاضی، هندسه و هوش تشکیل شده است که سوالات به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی ارائه می گردد. در نقطه مقابل ساختار آزمون sat از دو منبع ریاضی و زبان تشکیل شده است.

این دو آزمون یک تفاوت اساسی دارند به طوریکه آزمون yös مختص ورود به دانشگاه های کشور ترکیه می باشد. ولی sat یک آزمون بین المللی است که مورد قبول کشورهای مختلف می باشد. به این مفهوم که می توان جهت شرکت در آزمون sat در کشوری دیگر حضور یافت.

زمان برگزاری آزمون yös هر دانشگاه با دیگر دانشگاه ها متفاوت می باشد و مانند آزمون سراسری در یک بازه برگزار نمی شود. همین متفاوت بودن زمان برگزاری آزمون yös این مزیت را دارد که فرد متقاضی در چند آزمون yös شرکت کند و شانس قبولی خود را افزایش دهد. البته شرکت در هر آزمون مستلزم پرداخت هزینه می باشد. روند کلی به این صورت است که پس از آزمون و کسب رتبه، فرد اقدام به انتخاب رشته می کند و بر این اساس قبول یا مردود می گردد.

سوالات آزمون یوس از سه درس هوش، ریاضی و هندسه طرح می شود. این سوالات با تکیه بر پایه اطلاعات پایه داوطلبان طرح می شود و سطح سوالات آن به گونه ای است که متقاضیان می توانند با مطالعه جزوات تالیفی، کتاب های کمک آموزشی و نیز شرکت در کلاس های آمادگی آزمون مهیای شرکت در آن شوند.

انتشارات مختلفی در زمینه تالیف کتب ریاضی، هوش و هندسه اقدام به چاپ منابع آموزشی و نمونه سوالات می کنند که از جمله آن ها می توان به انتشارات متروپل، پوزا، تاساری، گالاتا، تی نی تی، چاغداش و … اشاره داشت. این کتاب ها مفاهیم مورد نیاز برای شرکت در آزمون یوس را در قالب سوالات گردآوری کرده اند.

در کنار استفاده از کتاب های مرجع می توان از جزوات تالیفی موسسات معتبر نیز استفاده کرد و درسنامه های آموزشی آن ها را نیز در برنامه مطالعاتی گنجاند. جزوات تالیفی استاندارد بیانی روات تر داشته و مفاهیم را نیز به سادگی بیان می کنند که می تواند برای متقاضیان قابل استفاده باشد. علاوه بر این موارد مطالعه سوالات سال های گذشته آزمون یوس نیز می تواند به داوطلبان کمک شایانی کند تا بتوانند با سبک سوالات و مفاهیم آن آشنا شوند. در ادامه سعی کرده ایم تا برخی از سوالات سنوات گذشته آزمون یوس را در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا با آن ها آشنا شوند.

مجموعه آموزشی MLG به عنوان بهترین آموزشگاه یوس، دوره های سالانه آمادگی ورود به آزمون یوس را برگزار می کند. در کلاس یوس ترکیه مجموعه MLG تمام مفاهیم مورد نیاز کنکور یوس به ساده ترین و روان ترین شیوه های ممکن آموزش داده می شوند و پس از پایان هر مبحث، آزمون کلاس یوس ترکیه برگزار می گردد.

به علاوه جهت ارزیابی روند آموزش دانش پذیران عزیز آزمون های آزمایشی با بیشترین شباهت به آزمون یوس ترکیه در مجموعه MLG برگزار می شود. پس از پایان هر آزمون نیز کارنامه تحلیلی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. این برای اولین بار است که موسسه ای چنین کارنامه ای را برای داوطلبان خود تهیه می کند.

این نحوه تحلیل آزمونی می تواند دانش پذیران را در برطرف کردن نقاط ضعف خود یاری کند. یکی دیگر از ویژگی های متمایز مجموعه MLG و کلاس یوس ترکیه این مجموعه، بهره گیری از مشاور تحصیلی به منظور برنامه ریزی و برطرف کردن نقاط ضعف دانش پذیران است.

طی دوران برنامه ریزی، داوطلبان نحوه مطالعه صحیح و روش های خلاصه نویسی و مرور های بهنگام را فرا می گیرند و با ارائه گزارش کارهای خود، تمام این فرآیندها را برای کلاس یوس ترکیه بهبود می بخشند.

دوره های از صفر، دوره های نیترو و کلاس های نکته و تست سایر خدمات آموزشی مجموعه MLG در کلاس یوس ترکیه اند که افراد را برای رسیدن به موفقیت آماده می کنند. در کلاس یوس ترکیه مجموعه MLG از جزوات تالیفی استاندارد اساتید و کتاب های ارجینال ترکی استفاده می شود. به این ترتیب دانش پذیران می توانند از بروز ترین منابع کنکور یوس استفاده کنند.

داوطلبان ورود به دانشگاه های ترکیه، بعد از شرکت در کلاس یوس ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنند و سپس با توجه به نمره آزمون خود اقدام به انتخاب رشته کنند. مجموعه MLG در انجام تمام این فرآیندها کنار دانش پذیران عزیز خود است تا دغدغه ای در این موارد نداشته باشند.

ثبت نام در آزمون های یوس، تور مسافرتی اعزام به کشور ترکیه جهت برگزاری آزمون یوس، انتخاب رشته و اقدامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه توسط مجموعه MLG صورت می گیرد.

دانش پذیران عزیز باید مدارک زیر را فراهم نموده و به همراه فرم درخواست شرکت در کلاس ها به مجموعه MLG تحویل دهند:

  • اصل و ترجمه ریز نمرات تحصیلی
  • اصل و ترجمه مدرک دیپلم(اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان پایه دوازدهم)
  • عکس پرسنلی
  • اسکن اصل پاسپورت و ترجمه آن

دانشجویان پس از خاتمه تحصیل پزشکی در ترکیه میتوانند بنا به تمایل خود کشورهایی که شرایط مطلوب تری دارند برای مهاجرت و طبابت انتخاب کنند. ضمنا برای دانشجویان ایرانی که از دانشگاه های پزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران فارغالتحصیل میشوند، امکان اشتغال فراهم است.

با توجه به اینکه نرخ بیکاری در کشور ترکیه حدود ۱۴ درصد تخمین زده شده است. بنابراین به نظر می رسد فرصت های اشتغال چندانی برای پزشکان در این کشور وجود نداشته باشد.

بهتر است پزشکان پس از فراغت از تحصیل، برای مشغول به کار شدن کشورهای دیگر را کاندید کنند. لازم به ذکر است که فرصت تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون ورودی در برخی دانشگاه های خصوصی این کشور مهیا شده که افراد میتوانند با پرداخت هزینه های مشخص در دانشگاه هایی همچون سابانچی، کوچ، بیلکنت در در رشته دلخواه شان به تحصیل مشغول شوند.

داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های کشور ترکیه باید دارای مدرک دیپلم متوسطه باشند. اساس دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی بر طبق معدل دیپلم دبیرستان و پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه ها (یوس) است.

از برترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی می توان به: رشته های کامپیوتر، بیوتکنولوژی، معماری، طراحی مد و لباس، تجارت و مدیریت، مهندسی، روابط بین الملل، گردشگری، فناوری اطلاعات و تجارت بینالملل اشاره داشت. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی یا لیسانس دانشگاه های ترکیه چهار سال میباشد.

آزمون یوس متشکل از سه درس هوش، ریاضی و هندسه است و برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید در این آزمون شرکت کرد. مجموعه MLG به عنوان بهترین موسسه تحصیل در ترکیه در کرج با بهره گیری از اساتید مجرب کلاس های آمادگی ورود به این آزمون را برگزار می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کلاس ها می توانید روی لینک زیر کلیک کنید

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاس یوس ترکیه و خدمات مجموعه آموزشی MLG می توانید با مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *