بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه (ترکیه بورسلاری)

زمانی که از بورسیه تحصیلی سخن به میان می آید اولین تعریفی که به ذهن داوطلبان می رسد، تحصیل رایگان است. بسیاری از کشورهای دنیا برنامه های متعددی را در قالب بورسیه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های آن کشورها در نظر گرفته اند. ترکیه یکی از همسایگان غربی کشور ماست که به دلیل داشتن اشتراکات زیاد در فرهنگ و دین و نیز قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، مورد توجه بسیاری از ایرانی ها و مردم سایر کشور های اسلامی قرار گرفته است.

در چند سال اخیر، کشور ترکیه توانسته به سطح بالایی از علم و فناوری دست یابد و رشد فزاینده ای را در زمینه اقتصاد تجربه کرده است و به همین دلیل تعداد زیادی از دانشجوهای خارجی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند.

سازمان بورسیه ترکیه با همکاری دانشگاه های این کشور با ارائه بیش از صدها بورس تحصیلی در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، حقوق، هنر، سینما، مهندسی، فیزیو تراپی و … به متقاضیان خارجی فرصت تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه را می دهد. به این ترتیب انواع بورسیه تحصیلی ترکیه وجود دارند که ترکیه بورسلاری یکی از انواع آنها می باشد.

شورای پژوهش های علمی- تکنولوژی ترکیه از تاثیر گذارترین نهاد های دولتی در این زمینه به شمار می رود که سالیانه مبالغ زیادی را در حمایت از پژوهش های علمی از بودجه دولت به خود اختصاص می دهد. امروزه بورسیه تحصیلی ترکیه ( ترکیه بورسلاری) یک برنامه ی شناخته شده در اکثر کشور های دنیا به شمار می رود.

افرادی که تحصیلات دانشگاهی خود را در ترکیه به پایان رسانده اند، سفیرانی برای تبلیغ این کشور می شوند که پل های دوستی را بین ترکیه و کشور های خود ایجاد می کنند.

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه بورسلاری

بورسیه تحصیلی ترکیه یا همان ترکیه بورسلاری تسهیلات زیادی را برای دانشجویان خارجی مهیا کرده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • دوره رایگان آموزش زبان یکساله،
  • تحصیل رایگان،
  • بیمه درمانی،
  • خوابگاه های دولتی رایگان،
  • بلیط یکطرفه هواپیما،
  • کمک هزینه ماهانه برای هر یک از مقاطع تحصیلی

با توجه به مزایای ترکیه بورسلاری می توان گفت یکی از بهترین روش های تحصیل در ترکیه به شمار می رود. راه های بسیار برای تحصیل در ترکیه وجود دارد که از جمله آنها می توان به شرکت در آزمون یوس، آزمون SAT و انواع بورسیه های تحصیلی ترکیه اشاره نمود. 

دانشگاه های شرکت کننده در برنامه ترکیه بورسلاری

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران از جمله دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا و دانشگاه کوچ در این بورسیه شرکت دارند. این دانشگاه ها از برجسته ترین دانشگاه های ترکیه محسوب می شوند که در شهر های بزرگ کشور ترکیه نظیر شهر استانبول، شهر انکارا، شهر ازمیر قرار گرفته اند.

در کل می توان گفت که تقریبا تمامی دانشگاه های برتر کشور ترکیه در این بورسیه شرکت داشته و اقدام به جذب دانشجوی خارجی می کنند. بیش از 112 دانشگاه ترکیه با ارائه بورسیه ترکیه بورسلاری فرصت ادامه تحصیل در ترکیه را برای متقاضیان خارجی فراهم می کنند.  

شرایط سنی شرکت در ترکیه بورسلاری

اولین شرطی که در راستای اقدام برای بورسیه تحصیلی ترکیه باید به آن توجه داشت شرایط سنی فرد متقاضی است. در مقاطع تحصیلی مختلف برای بورسیه محدودیت های سنی اعمال شده است و اگر شرایط سنی رعایت نشود درخواست فرد باطل خواهد شد حتی اگر رزومه خوب و قوی داشته باشد.

شرایط سنی ترکیه بورسلاری برای مقاطع مختلف به ترتیب زیر می باشد:

  • داوطلبان مقطع لیسانس و یا کارشناسی باید 21 سال به پایین باشند.
  • داوطلبان مقطع فوق لیسانس و یا کارشناسی ارشد باید 30 سال به پایین باشند.
  • داوطلبان مقطع دکتری نیز باید 35 سال به پایین باشند.

شرط معدل برای گرفتن ترکیه بورسلاری

مورد بعدی که متقاضیان باید در نظر داشته باشند شرط معدل است. معدل یکی از مهم ترین بخش های بورسیه ترکیه می باشد و هرچقدر معدل بالاتر باشد شانس داوطلب افزایش خواهد یافت.

  • حداقل معدل برای دوره کارشناسی 14 یا 70 از 100
  • حداقل معدل برای دوره کارشناسی ارشد و دکترا 15 یا 75 از 100
  • حداقل معدل برای گروه های پزشکی 18 یا 90 از 100

زمان ثبت نام و اعلام نتایج ترکیه بورسلاری

معمولا هر ساله ثبت نام برنامه بورسیه ترکیه بورسلاری از اواخر دی ماه از طریق سایت آن شروع می شود و تا اوایل اسفند ماه فرصت ثبت نام دارد. متقاضیان ثبت نام در این بورسیه طی این بازه زمانی باید با مراجعه به سایت آن نسبت به ثبت نام اقدام کنند. معمولا بررسی مدارک و ثبت نام اولیه تا اردیبهشت ماه زمان می برد و در بازه زمانی اردیبهشت الی خرداد ماه نتایج اولیه آن و اسامی دعوت شدگان به مرحله مصاحبه از طریق ایمیل ثبت نامی متقاضیان به آن ها اعلام می شود. مصاحبه های علمی مرحله دوم ویژه دعوت شدگان به مرحله مصاحبه حدود تیر ماه در مراکز انتخابی از سوی داوطلبین انجام شده و در نهایت با توجه به روند انجام مصاحبه، افراد واجد بورسیه در بازه زمانی مرداد تا شهریور اعلام می شوند و پس از آن فرصت ارائه مدارک درخواستی تا شهریور ماه است.

چه کسانی می توانند در بورسیه ترکیه بورسلاری شرکت کنند؟

اولین شرطی که در راستای اقدام برای بورسیه تحصیلی ترکیه باید به آن توجه داشت شرایط سنی فرد متقاضی است. در مقاطع تحصیلی مختلف برای بورسیه محدودیت های سنی اعمال شده است و اگر شرایط سنی رعایت نشود درخواست فرد باطل خواهد شد حتی اگر رزومه خوب و قوی داشته باشد.

شرایط سنی ترکیه بورسلاری برای مقاطع مختلف به ترتیب زیر می باشد:

  • داوطلبان مقطع لیسانس و یا کارشناسی باید 21 سال به پایین باشند.
  • داوطلبان مقطع فوق لیسانس و یا کارشناسی ارشد باید 30 سال به پایین باشند.
  • داوطلبان مقطع دکتری نیز باید 35 سال به پایین باشند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام ترکیه بورسلاری

در مرحله اول ثبت نام باید توجه داشت که نیازی به ترجمه مدارک وجود ندارد ولی پس از مرحله مصاحبه و قبل از ثبت نام در دانشگاه باید ترجمه مدارک اصلی در اختیار سازمان بورسیه قرار گیرد. البته داوطلبان مقطع ارشد و دکتری نیاز است تا مدرک تحصیلی خود را بصورت ترجمه شده در سایت بارگذاری کنند.

همچنین ارائه مدرک زبان نیز در مرحله اول ثبت نام الزامی نیست و ارائه آن فقط یک امتیاز محسوب می شود. البته ناگفته نماند که برخی از دانشگاه ها در شرایط اختصاصی ثبت نام خود ارائه مدرک زبان را جزو مدارک الزامی خود قرار داده اند که داوطلبان قبل از انتخاب آن دانشگاه ها باید به این نکته توجه کنند.

سایر مدارک مورد نیاز عبارتنداز:

  • اصل مدرک دیپلم برای فارغ التحصیلان
  • اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای فارغ التحصیلان نظام قدیم
  • اصل ریز نمرات دوره ی دیپلم
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان سال آخر
  • اصل پاسپورت متقاضی

نام

نام خانوادگی

جنسیت

تاریخ تولد

ملیت

ایمیل

رمز ایمیل

سوال محرمانه

یک قطعه عکس پرسنلی

وضعیت تاهل

کشور و شهر محل تولد

اسکن پاسپورت(در صورت نداشتن کارت ملی)

مذهب

وضعیت معلولیت

علایق و سرگرمیهای شخصی

استعداد های قابل ذکر

نام مادر و در قید حیات بودن

نام پدر و در قید حیات بودن

تعداد خواهر و برادر

میزان درآمد ماهیانه

شهر محل سکونت

کدپستی

تلفن محل سکونت

تلفن همراه

آدرس منزل، پلاک

مدت سکونت در آدرس فعلی

اسکن تمامی ریز نمرات و مدارک تحصیلی

زبان مادری

آشنایی با زبان های خارجی

اسکن مدارک زبان

آشنایی با زبان ترکی استانبولی

سابقه کار کامل

اسکن مدرک کاری

اسکن مدارک ALES, SAT, GMAT, GRE

لوح تقدیر، جوایز، تمام فعالیت های داوطلبانه

آیا قبلا ترکیه بوده اید؟تاریخ؟دلیل؟

توصیه نامه

انگیره نامه

پروپوزال( رای مقاطع ارشد و دکترا )

لیست رشته و دانشگاه های مورد علاقه

مراحل ثبت نام ترکیه بورسلاری:

مرحله 1: مراجعه به سایت ترکیه بورسلاری به نشانی turkiyeburslari.gov.tr و کلیک بر روی گزینه Register

مرحله 2: با وارد کردن اطلاعات خود به صورت صحیح از روی پاسپورت و درج ایمیل خود، یک حساب کاربری برای خود بسازید.

مرحله 3: پس از دریافت ایمیل تایید و خوشامدگویی وارد صفحه شخصی خود شوید.

مرحله 4: در سمت راست صفحه کاربری فهرست مواردی که باید تکمیل شده و در سایت بارگذاری شود قرار گرفته شده است.

موارد عبارتند از:

  • اطلاعات شخصی Personal Information
  • اطلاعات خانوادگی Family Information
  • اطلاعات تماس Contact Info
  • اطلاعات تحصیلی Education Information
  • مدارک زبان Language Details
  • تجربه کاری Work Experience
  • صلاحیت ها و دستاوردهای دانشگاهی Academic Qualification
  • فعالیت های اجتماعی Social Activities
  • تجربه سفر به ترکیه Turkiye Experience

مرحله 5: با کلیک بر روی Personal Information در صفحه ظاهر شده اطلاعات شخصی خود شامل جنسیت، وضعیت تاهل، ملیت، محل تولد، مذهب، وضعیت جسمانی و عکس را وارد کنید و سپس در کادر های Information of Hobbies و Special Talent Information  به ترتیب می توانید در حدود 1000 کاراکتر راجع به عادت های روزمره خود و استعدادهای خاص خود توضیح دهید.

مرحله 6: با کلیک بر روی Family Information در صفحه ظاهر شده اطلاعات خانوادگی خود شامل نام پدر و مادر، شغل پدر و مادر، در قید حیات بودن پدر و مادر، تعداد خواهر و برادر و میزان درآمد متوسط ماهیانه خانواده خود را وارد کنید.

مرحله 7: با کلیک بر روی Contact Info در صفحه ظاهر شده اطلاعات تماس خود شامل نام شهر محل سکونت، کد پستی، شماره تماس منزل، شماره همراه، نشانی کامل محل سکونت و مدت زمان اقامت در نشانی وارد شده را بارگذاری کنید.

مرحله 8: با کلیک بر روی Education Information در صفحه ظاهر شده اطلاعات تحصیلی دو مقطع آخر خود را وارد کنید. در این بخش اطلاعاتی نظیر نام رشته تحصیلی، تاریخ اخذ مدرک، معدل و دستاوردهای دوران تحصیل مد نظر است.

  • ترجمه مدارک تحصیلی در این مرحله فقط برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت می گیرد و سایر داوطلبان مقطع کارشناسی و گروه های پزشکی نیازی به بارگذاری ترجمه مدارک ندارند.

مرحله 9: با کلیک بر روی Language Details در صفحه ظاهر شده اطلاعات زبانی خود شامل زبان مادرزادی، میزان تسلط به سایر زبان ها، بارگذاری مدارک زبان و میزان آشنایی با زبان ترکی وارد می شود.

  • شایان ذکر است که داشتن مدرک زبان الزامی نیست و یکی از مزایای بورسیه ترکیه بورسلاری ارائه یک سال آموزش رایگان زبان به پذیرفته شدگان است؛ ولی داشتن آن یک امتیاز محسوب می شود.

مرحله 10: با کلیک بر روی Work Experience در صفحه ظاهر شده تجربه کاری خود شامل اطلاعات محل کار و گواهی اشتغال بارگذاری می شود و در بخش پایین آن نیز داوطلب باید CV خود را بارگذاری نماید.

  • در این مرحله صرفا افرادی که تجربه کاری دارند می توانند اطلاعات شغلی خود را وارد کنند و تکمیل آن برای تمام متقاضیان الزامی نیست. در بخش CV نیز باید با توجه به قواعد نگارش CV اقدام به نگارش و بارگذاری آن نمود.
  • چنانچه نیاز به نگارش یک CV استاندارد دارید که شانس پذیرش شما را بالا ببرد، می توانید با کارشناسان بخش تحصیل در ترکیه مجموعه آموزشی MLG در ارتباط باشید.

مرحله 11: با کلیک بر روی Academic Qualification در صفحه ظاهر شده اطلاعات صلاحیت های دانشگاهی خود شامل شرکت در آزمون های نظیر TOEFL، GRE، GMAT و نظیر آن ها وارد می شود و مدارک مربوط به آن ها نیز بارگذاری می شود.

  • تکمیل این بخش فقط برای افرادی که مدارک این آزمون ها را دارند انجام می شود و بارگذاری آن ها صرفا برای انتخاب دانشگاه هایی الزامی است که در شرایط اختصاصی خود، داشتن این مدارک از سوی داوطلبان را قید کرده اند.

مرحله 12: با کلیک بر روی Social Activities در صفحه ظاهر شده فعالیت های اجتماعی خود شامل تمامی لوح تقدیرها، مدارک فعالیت های ورزشی، هنری، اجتماعی، گواهی های شرکت در کارگاه ها و سمینارهای آموزشی و حضور در انجمن های بشر دوستانه را وارد کنید.

مرحله 13: با کلیک بر روی Turkiye Experience در صفحه ظاهر شده تجربه مسافرت خود به ترکیه و نام افراد آشنای خود که در ترکیه سکونت دارند را وارد کنید.

نکته مهم: به این ترتیب مرحله اول ثبت نام که شامل بارگذاری مدارک و وارد کردن اطلاعات در پروفایل کاربری است به اتمام می رسد. تکمیل این بخش از ثبت نام به علت ریزه کاری های زیادی که دارد و نیز روند پیوستگی که در مراحل مختلف آن وجود دارد بسیار حساس است و بسیاری از داوطلبان به علت اشتباهات کوچک در همین مرحله متاسفانه از ادامه بررسی پرونده خود باز می مانند.

  • لذا در صورت تمایل برای یک ثبت نام مطمعن و صحیح می توانید این فرآیند را به کارشناسان تحصیل در ترکیه مجموعه آموزشی MLG بسپارید. بی شک تجربه سالیان دراز کارشناسان ما در انجام ثبت نام های بورسیه ترکیه بورسلاری امکان موفقیت شما برای دریافت این بورسیه تحصیلی را نیز افزایش می دهد.

مرحله 14: در این مرحله با کلیک بر روی Home Page و انتخاب Start Application  صفحه جدیدی ظاهر می شود که باید در آن ترتیب انتخاب رشته ها و دانشگاه ها، انگیزه نامه، توصیه نامه، محل دلخواه انجام مصاحبه در صورت دعوت شدن و تیک اتمام ثبت نام وارد شود.

  • قبل از ورود به این بخش می توانید لیست دانشگاه ها و رشته های انتخابی خود را مشخص کنید تا زمان زیادی در این مرحله صرف نشود. داوطلبان مقطع کارشناسی و گروه های پزشکی حداکثر 12 رشته محل و داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز حداکثر 8 رشته محل را می توانند انتخاب کنند.
  • در این مرحله انتخاب اولویت رشته و دانشگاه بسیار اهمیت دارد و تا حدود زیادی تکلیف پرونده بورسیه شما را مشخص می کند. پس با نهایت دقت در این مرحله رفتار کنید.
  • نگارش انگیزه نامه تحصیلی یکی از سرنوشت ساز ترین مراحل ثبت نام ترکیه بورسلاری است که هدف و انگیزه شما را برای شرکت در این بورسیه مشخص می کند و بازرسان بررسی پرونده های بورسیه ترکیه بورسلاری با مطالعه آن می توانند در مورد صلاحیت شما برای دریافت بورسیه نظر دهند؛ بنابراین در نگارش آن باید تمام ریزه کاری های انسجام متن رعایت شود. در صورت نیاز به نگارش یک انگیزه نامه قوی برای خود و بالا بردن شانس دریافت بورسیه تحصیلی، با کارشناسان تحصیل در ترکیه مجموعه آموزشی MLG در ارتباط باشید.
  • توصیه نامه تحصیلی نیز متنی است که از سوی یکی از اساتید شما در دوران تحصیل برای شما نگارش می شود و بیان می کند که خصوصیات شما در زمینه آموزشی و اخلاقی چگونه است. معمولا نگارش متن توصیه نامه توسط اساتید انجام می شود. اما گاهی اوقات به علت مشغله های کاری، نگارش آن به خود داوطلبان سپرده می شود و در نهایت اساتید آن را امضا می کنند. در این مرحله نیز می توانید برای نگارش توصیه نامه خود و بالا بردن شانس دریافت بورسیه تحصیلی، با کارشناسان تحصیل در ترکیه مجموعه آموزشی MLG در ارتباط باشید.

به این ترتیب ثبت نام بورسیه ترکیه بورسلاری با دریافت شماره ثبت نام به پایان می رسد و داوطلبان تا زمان بررسی پرونده های بورسیه و اعلام نتایج از طریق ایمیل انتظار می کشند. 

تیم مشاوره ای ما در تمام مراحل ثبت نام، نگارش انگیزه نامه، توصیه نامه، مقاله و پروپوزال همراه شما هستند تا بهترین نتیجه را کسب کنید. نتایج درخشان ما در سال های گذشته نشان دهنده توانمندی مشاوران تحصیلی ماست. کافی است با ما تماس بگیرید.

برای ثبت نام بورسیه ترکیه (ترکیه بورسلاری) با مشاوران مجموعه در ارتباط باشید و در گام اول فرم مشاوره رایگان مجموعه را پرکنید تا به صورت رایگان برای شما زمان مشاوره تعیین کنیم.ل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *