اقامت تحصیلی در ترکیه
اقامت تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی در ترکیه

در سال های اخیر و با توجه به تحریم های شدیدی که بر علیه کشورمان در مجامع بین المللی اتخاذ گردیده است، بسیاری از افراد تلاش خود را برای مهاجرت افزایش داده اند. یکی از دلایل مهاجرت را شاید بتوان در آینده شغلی و میزان درآمد جست و جو کرد؛ اما اغلب ایرانیان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور دیگر به کشور برنگشته و تخصص خود را در آن کشور دنبال می کنند. نرخ مهاجرت پس از پایان جنگ تحمیلی به دلایلی نظیر فروپاشی اقتصادی پس از جنگ هشت ساله افزایش یافت به نحوی که در سال 2008 سالانه حدود 150 تا 180 هزار ایرانی برای تحصیل ایران را ترک کرده اند. مهاجرت تحصیلی همواره یکی از بهترین و شاید گفت نخستین راهی است که به ذهن افراد مشتاق برای مهاجرت می رسد. البته فرآیند مهاجرت دغدغه های زیادی را دارد که باید با برنامه ریزی آن ها را مدیریت کرد. شاید یکی از این دغدغه ها انتخاب کشور مد نظر باشد. تفاوتی نمی کند که کشور هدف برای مهاجرت تحصیلی در کدام قاره واقع شده است، به هر حال باید اطلاعات خود را در زمینه کشور مقصد شفاف و دسته بندی نمود. یکی دیگر از دغدغه های مهاجرتی سن مهاجرت است که برخی دوران دبیرستان و برخی نیز دوران دانشگاه را برای مهاجرت مناسب تر می بینند. یکی از کشورهایی که در چند سال اخیر مقصد محبوب ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی است، کشور ترکیه می باشد. ترکیه به دلایل زیادی در صدر این انتخاب ها قرار می گیرد. نزدیکی به ایران، اشتراکات فرهنگی و حتی مذهبی، سهولت در رفت و آمد، خونگرمی مردمان این کشور و نیز سطح بالای علمی و رفاهی در آن، ترکیه را به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی مبدل می سازد. 

شرایط گرفتن مجوز اقامت تحصیلی در ترکیه

شرایط دانشگاه های ترکیه جهت پذیرش تحصیلی با هم تفاوت دارد و هر یک دارای شرایط مخصوص به خود هستند و به همین دلیل است که همواره توصیه می شود یا سایت دانشگاه ها چک شود و یا از افراد خبره و با تجربه در این زمینه مشورت گرفته شود. شاید بتوان گفت در حالت کلی مدارکی همچون سوابق تحصیلی و ترجمه آن ها، مدارک شناسایی و ترجمه آن ها، عکس پرسنلی، مدارک زبان و رزومه در صورت داشتن جزو مدارکی هستند که برای روند مهاجرت تحصیلی مورد نیازند. همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد، انتخاب مقطع و زمان مناسب برای مهاجرت تحصیلی نیز جزو دغدغه های مهم به شمار می روند. برای اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه باید اندکی در مورد سیستم آموزشی این کشور اطلاعات داشت. نخست با مدارس ترکیه شروع می کنیم.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

مدارس در ترکیه شامل سه دسته خصوصی، دولتی و بین المللی می شوند و ثبت نام در این مدارس به وضعیت اقامتی نیز بستگی دارد. به عنوان مثال اگر هدف از اقامت تحصیلی ماندن در کشور ترکیه باشد، می توان در مدارس دولتی و یا خصوصی ثبت نام کرد اما اگر هدف مهاجرت از ترکیه به کشور ثالث است می توان مدارس بین المللی را انتخاب نمود. البته ناگفته نماند که در کشور ترکیه مدارس ایرانی نیز وجود دارند که همه مباحث تحصیلی را مطابق نظام آموزشی ایران پوشش می دهند که معروفترین آن ها مدرسه 22 بهمن آنکارا و فجر استانبول است. طبیعتا مدارس دولتی نسبت به خصوصی ها هزینه های بسیار پایین تری دارند اما به همان نسبت دچار کمبود امکانات و فضای آموزشی هستند. مدت زمان تحصیل در مقطع دبیرستان در کشور ترکیه 4 سال می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نحوه ثبت نام و نیز شرایط تحصیل در مدارس کشور ترکیه می توانید با کارشناسان مجموعه آموزشی MLG در تماس باشید تا به بهترین صورت شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ترکیه

سیستم تحصیل در دانشگاه های ترکیه برگرفته از سیستم دانشگاه های اتحادیه اروپاست و تفاوت چندانی با آن ندارند و به دلیل عضویت در معاهده های بولونیا و اراسموس امکان تبادل دانشجو بین دانشگاه های کشور ترکیه و دانشگاه های اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید و یا دانش آموز سال آخر باشید. سپس مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام را آماده کنید. ناگفته نماند که تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ترکیه امکان پذیر است. برای ورود به دانشگاه های دولتی باید در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کرد. مهم ترین آزمون های ورودی به دانشگاه های کشور ترکیه آزمون های یوس و ست می باشند. آزمون یوس متشکل از سه درس هوش، ریاضی و هندسه می باشد که دانش آموز باید حدود 100 سوال را در مدت زمان تقریبی 120 دقیقه پاسخ دهد. نتیجه آزمون یوس بصورت نمره در بازه صفر تا صد بیان می شود و طبیعتا نمرات بالاتر شانس بیشتری برای تحصیل در رشته های پرطرفدار و دانشگاه های برتر را دارند. این آزمون تا سال 2010 توسط سازمان آموزش عالی ترکیه برگزار می شد اما پس از آن فرآیند برگزاری و گزینش دانشجویان به خود دانشگاه ها سپرده شد و همه ساله در بازه زمانی اردیبهشت تا مرداد ماه دانشگاه های مختلف اقدام به برگزاری این آزمون می کنند. البته در سال 2022 اطلاعیه ای توسط سازمان آموزش عالی ترکیه مبنی بر متمرکز شدن آزمون و برگزاری مجدد آن توسط سازمان آموزش عالی ترکیه منتشر شد ولی هنوز اطلاعاتی از جزئیات آن بیان نشده است. آزمون ورودی دیگری که برای برخی از دانشگاه های ترکیه برگزار می شود آزمون ست (SAT)  است که متشکل از دو درس ریاضی و زبان انگلیسی است. این آزمون حدود 3 ساعت به طول می انجامد و نمره آن بین صفر تا 1600 است. برخی از دانشگاه ها در کشور ترکیه به منظور جذب دانشجو در رشته های مختلف به زبان انگلیسی، نتایج آزمون ست را مد نظر قرار می دهند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه 4 سال می باشد. رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی نیز به ترتیب 6 و 5 سال تحصیلی را شامل می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از مراحل ثبت نام، نحوه فرآیند آزمون و نیز شرکت در دوره های آمادگی ورود به این آزمون ها می توانید با کارشناسان مجموعه آموزشی MLG در ارتباط باشید تا در کوتاهترین زمان ممکن خود را مهیای شرکت در این آزمون ها نمایید. مجموعه آموزشی MLG به عنوان برترین مجری برگزاری دوره های آمادگی ورود به آزمون های کشور ترکیه هر ساله تعداد زیادی پذیرفته در رشته های مختلف دارد. استفاده از برترین اساتید یوس کشور، برنامه ریزی و مشاوره آموزشی، برگزاری آزمون های آزمایشی، حدود 500 ساعت آموزش مفاهیم آزمونی، جزوات اختصاصی و کتاب های اورجینال و نیز دوره های رفع اشکال از جمله ویژگی های برجسته مجموعه آموزشی MLG در دوره های آمادگی آزمون های ورودی به دانشگاه های ترکیه است.

اخذ اقامت برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه

یکی دیگر از مقاطع پرطرفدار تحصیلی جهت اخذ اقامت تحصیلی در کشور ترکیه مقاطع تحصیلات تکمیلی است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در دانشگاه های ترکیه ابتدا باید رشته مورد نظر را انتخاب کرد و پس از بررسی مدارک مورد نیاز طریق سایت دانشگاه و یا دانشکده برای ثبت نام اقدام کرد. مدارکی که برای ثبت نام در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور ترکیه مورد نیاز است به طور کلی شامل فرم درخواست پذیرش، مدارک تحصیلی بصورت ترجمه شده، انگیزه نامه، توصیه نامه معتبر، برخی نمرات آزمونی نظیر GRE و یا GMAT، ترجمه پاسپورت و عکس پرسنلی مورد نیاز است. تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلایل بسیار زیادی از جمله کیفیت بالای آموزشی، امکانات بالای تحقیقاتی و آزمایشگاهی، امکان شرکت در برتربن کنگره های بین المللی و حتی امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر اروپایی و آمریکایی مورد استقبال بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بسیاری از دانشگاه های ترکیه در ابتدای تحصیل مدرک زبان نمی خواهند و به دانشجو این فرصت را می دهند تا با شرکت در دوره های زبان انگلیسی و یا ترکی، مهارت زبان خود را تقویت کرده و سپس در آزمون های زبان شرکت نمایند. حتی برخی از دانشگاه ها آزمون زبان مختص به خود را دارند که با مراجعه به وب سایت دانشگاه می توان از شرایط این آزمون ها کسب اطلاع کرد.

در پایان می توان به این نکته اشاره داشت که بسیاری از دانشگاه ها در کشور ترکیه وجود دارند که به لحاظ علمی دارای رتبه های بالاییی در سیستم های ارزیابی استانداردهای آموزشی هستند و توانسته اند در زمره برترین دانشگاه های دنیا قرار گیرند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه های کوچ، سابانجی، خاورمیانه، بیلکنت، بغازیچی، استانبول، آنکارا، حاجت تپه، اگه و قاضی اشاره داشت. 

اخذ اقامت ترکیه از طریق بورسیه تحصیلی

کشور ترکیه جدای از سیستم پذیرش متداول دانشجویی، بورس های تحصیلی متنوعی نیز ارئه می دهد تا همه افراد از سراسر دنیا امکان بهره مندی از فضای آموزشی این کشور را داشته باشند. از جمله مهمترین برنامه های بورسیه این کشور می توان به بورسیه ترکیه بورسلاری اشاره کرد. این بورسیه هر ساله در بازه زمانی دی تا اسفند ماه شروع به ثبت نام اولیه می کند و مشتاقان بسیاری را از سراسر دنیا معطوف خود می کند. تحصیل رایگان، کمک هزینه تحصیلی، خوابگاه و بیمه رایگان دولتی، آموزش زبان رایگان، تخفیف های ترنسفر و بسیاری مزیت های دیگر باعث شده است تا این بورسیه در زمره محبوب ترین بورسیه های تحصیلی قرار گیرد. مجموعه آموزشی MLG هر ساله ثبت نام این بورسیه را برای متقاضیان انجام می دهد و توانسته است تعداد زیادی پذیرش در این زمینه داشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه آموزشی MLG  در تماس باشید.

در تمامی این مواردی که در این مقاله توضیح داده شد سعی کردیم تا راه های اخذ اقامت تحصیلی در کشور ترکیه را توضیح دهیم اما طبیعتا برای کسب اطلاعات جامع تر و راهنمایی دقیق تر توصیه می شود تا با کارشناسان تحصیل در ترکیه مجموعه آموزشی MLG در ارتباط باشید تا خاطری آسوده موارد مهاجرتی خود را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *