اخذ اقامت و مهاجرت به ترکیه
روش های اخذ اقامت و مهاجرت

مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه


مهاجرت به خارج از کشور

یکی از پدیده های اجتماعی که همواره در طول تاریخ وجود داشته است، پدیده مهاجرت می باشد. افراد به دلایل بسیار زیادی محل زندگی خود را تغییر می دهند تا شرایط بهتری را تجربه کنند. از گذشته دور که عشایر برای یافتن مراتع بهتر مهاجرت فصلی را انجام می دادند تا امروزه که مهاجرت راه ورود به پیشرفت برای افراد تلقی می شود، این پدیده طرفداران خود را داشته است. در کشور ما نیز مهاجرت امری شایع می باشد و بسیاری از جوانان برای رسیدن به رویاهای خود دست به مهاجرت می زنند. در سال های اخیر نیز با توجه به اوضاع کشورمان در مجامع بین المللی این تقاضا از سوی تعداد بیشتری پیگیری می شود. برای مهاجرت به یک کشور مسائل بسیار زیادی وجود دارند که افراد باید تمامی آن ها را شناخته و جوانب آن را بسنجد. شرایط آب و هوایی، مسافت، رفاه اجتماعی، امنیت، شرایط اقتصادی و … از جمله مواردی هستند که در مهاجرت مد نظر افراد قرار می گیرند.

مهاجرت به ترکیه

در سال های اخیر یکی از کشورهایی که مقصد مهاجرتی ایرانیان شده است، کشور همسایه غربی ایران یعنی ترکیه می باشد. ترکیه در جنوب شرق اروپا قرار گرفته است و دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. این کشور یکی از قدیمی ترین امپراطوری های تاریخ را داشته است و اشتراکات تاریخی زیادی نیز با ایران دارد. از لحاظ مذهبی نیز وجه تشابه آن با ایران دین رسمی مردم آن است که اسلام می باشد. ترکیه در زمینه فرهنگی و نیز در بخش هنر نیز پیوندهای زیادی با ایران دارد که مجموع این عوامل، ترکیه را به مقصد جذابی برای مهاجرت مبدل ساخته است. قرار گرفتن در همسایگی کشورهای اروپایی، بهره مندی از اقتصاد و صنعت رو به رشد، حضور شرکت های معتبر بین المللی در این کشور و نیز عدم نیاز به ویزای اولیه برای ورود به این کشور از جمله مزایای دیگر این کشور برای مهاجرت بسیاری از افراد از سراسر دنیا و مخصوصا منطقه خاورمیانه به ترکیه است. ترکیه با داشتن آب و هوای مطلوب، جاذبه های گردشگری متنوع و نیز مردمانی مهمان نواز، سالانه پذیرای بسیاری از افراد از سراسر دنیاست.

روش های مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه:

اخذ اقامت کشور ترکیه به شش روش تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، پناهندگی، تولد و یا ازدواج می باشد و افراد برای اخذ اقامت باید به کمک یکی از این شش روش اقدام نمایند. البته ناگفته نماند که با دریافت اقامت کشور ترکیه می توان در این کشور زندگی و کار کرد اما نمی توان از برخی حقوق شهروندی نظیر شرکت در انتخابات استفاده کرد.

کیملیک(کارت اقامت) ترکیه:

هر فرد پس از دریافت اقامت کشور ترکیه، از طرف اداره مهاجرت این کشور یک کارت شناسایی اقامت دریافت می کند که شامل نام و نام خانوادگی و نام مادر و شماره اقامتی و آدرس می باشد که به آن کارت کیملیک گفته می شود. این کارت دارای رنگ های آبی برای اقامت دائم و صورتی برای اقامت های موقت است.

اقامت کاری در ترکیه:

برای این منظور باید از طرف یک کارفرمای ترک درخواست کار در آن کشور به فرد ارائه شده باشد. البته می توان از طریق بررسی سایت ها و روزنامه های کاریابی کشور ترکیه نیز به جستجوی کار پرداخت و پس از یافتن شغل مدنظر از طریق مراجعه حضوری و یا تلفن و ایمیل مکاتبات لازم را انجام داد تا امکان دریافت پیشنهاد کاری را قوت بخشید. پس از طی مراحل اولیه و مصاحبات کاری، کارفرما باید درخواست جذب رسمی نیروی کار خارجی خود را در وبسایت اداره کار ترکیه ثبت کند و فرد متقاضی تا 90 روز باید مدارک و مستندات خود را به اداره مهاجرت ترکیه ارائه دهد تا مراحل دریافت کارت اقامت طی شود. برخی از مشاغلی که شانس دریافت اقامت کاری بالاتری در کشور ترکیه دارند شامل مهندسی کامپیوتر، مدیریت ها، رستوران و هتلداری و سایر مهندسی هاست. میانگین حقوق کارگران در کشور ترکیه از حدود 5 هزار لیر شروع می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه MLG در ارتباط باشید.

اقامت سرمایه گذاری در ترکیه:

در این روش از دریافت اقامت می توان با ثبت شرکت، خرید ملک، سرمایه گذاری در بخش های اوراق بهادار و بانکی نسبت به اخذ اقامت اقدام کرد. یکی از شرایط بهره مندی از این روش اقامتی داشتن حداقل 18 سال سن و نیز طرح توجیهی اقتصادی است.

اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه:

این روش یکی از سریعترین روش های دریافت اقامت و حتی شهروندی کشور ترکیه محسوب می شود. با خریدی به ارزش بالای 75 هزار دلار فرد می تواند اقامت یکساله کشور ترکیه را دریافت کند و حتی با خرید بالای 250 هزار دلار می تواند مراحل اخذ شهروندی کشور ترکیه را نیز دنبال کند. البته باید توجه داشت که ملک خریداری شده تا مدت 3 سال اجازه فروش را ندارد. در روش خرید ملک این امکان نیز وجود دارد تا افراد از شرایط پروژه های در دست احداث نیز بهره مند شوند؛ به این صورت که بخشی از مبلغ را پرداخت کرده و باقی مانده را طی اقساط و در طی پیشرفت پروژه پرداخت می کند.

ثبت شرکت در ترکیه:

شرایط اقتصادی کشور ترکیه و روند رو به رشد آن باعث حضور چشمگیر سرمایه گذاران و شرکت های خارجی در این کشور شده است. ثبت شرکت در ترکیه نیز یکی دیگر از روش های اخذ اقامت در این کشور به شمار می رود که با استقبال زیادی از سوی صاحبان کار و سرمایه مواجه شده است. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ترکیه حدود 10 هزار لیر می باشد که فرد پس از ارائه طرح توجیهی خود به اداره کار ترکیه و دریافت مجوزهای مورد نیاز، اقدام به راه اندازی کسب و کار خود می کند. در طی ثبت شرکت در کشور ترکیه فرد متقاضی باید حداقل برای 50 نفر از افراد فرصت اشتغال ایجاد کند و شرکت دارای هیئت مدیره باشد.

اقامت از طریق خرید سهام و اوراق در ترکیه:

در این روش، فرد متقاضی باید حدود 500 هزار دلار در حساب خود پس انداز داشته باشد و سپس با توجه به اوراق دریافتی از بانک نسبت به دریافت اقامت اقدام کند؛ البته شایان ذکر است که این مبلغ باید سه سال در حساب شخص باقی بماند و حق برداشت از آن را نخواهد داشت.

اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه:

این روش نیز یکی از متداول ترین روش های دریافت اقامت در کشور ترکیه محسوب می شود که طی آن با اجاره خانه و تهیه بیمه و طی کردن برخی مراحل اداری، فرد اقامت توریستی یکساله دریافت می کند. البته با توجه به رواج یافتن این روش در اخذ اقامت، طی سال های اخیر محدودیت های برای اقامت توریستی از طرف اداره مهاجرت ترکیه در نظر گرفته شده است که مهم ترین آن حذف برخی محله ها از محل های مجاز برای اجاره خانه توسط خارجی ها و نیز عدم امکان تمدید یکساله این نوع اقامت است.

اقامت ترکیه با ازدواج:

ازدواج با شهروندان ترک یکی دیگر از روش های اخذ اقامت این کشور محسوب می شود. فرد متقاضی در این روش باید حداقل 18 سال سن را داشته و 3 سال از زندگی مشترکشان گذشته باشد تا بتواند درخواست خود برای اقامت را ارائه دهد. همچنین باید مدارک لازم دال بر تمکن مالی، داشتن مسکن، عدم سوپیشینه و نیز رضایت همسر خود را نیز داشته باشد تا پرونده وی بررسی گردد. درصورت دریافت این نوع اقامت، فرد دارای اقامت می تواند بعد از 5 سال نسبت به دریافت شهروندی نیز اقدام کند.

اقامت ترکیه از طریق تولد:

تولد فرزند در کشور ترکیه به خودی خود اقامت و تابعیت را شامل فرد نمی کند مگر اینکه یکی از والدین شهروند ترکیه باشد. شایان ذکر است که شهروندان ترکیه ای در صورت فرزند خواندگی یک غیر ترکیه ای زیر 18 سال می توانند برای وی درخواست اقامت کنند و با ارئه مدارک مالی و مسکونی خود برای این مورد اقدام نمایند.

اقامت تحصیلی ترکیه:

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت کشور ترکیه، اقامت تحصیلی است. برای دریافت اقامت تحصیلی فرد متقاضی می تواند با ارائه مدارک مورد نیاز و ثبت نام در دانشگاه ها نسبت به دریافت اقامت اقدام کند. دریافت اقامت تحصیلی برای هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ترکیه امکان پذیر است. علاقمندان به تحصیل در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی و یا گروه های پزشکی باید در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه به نام آزمون یوس و یا ست(SAT) شرکت کنند. آزمون یوس متشکل از سه درس هوش، هندسه و ریاضی و آزمون ست نیز متشکل از دو درس زبان انگلیسی و ریاضی است. داوطلبان برای کسب آمادگی شرکت در این آزمون ها می توانند در کلاس های آمادگی این آزمون ها شرکت کرده و خودا را مهیای مهاجرت تحصیلی نمایند. مجموعه آموزشی MLG به عنوان برترین مجموعه آموزشی در زمینه کلاس های آمادگی ورود به آزمون های دانشگاه های ترکیه همه ساله اقدام به برگزاری کلاس های استاندارد می کند. از جمله ویژگی های متمایز دوره های مجموعه MLG می توان به برگزاری بیش از 500 ساعت کلاس آموزشی، 12 مرحله آزمون آزمایشی، ارائه کارنامه تحلیلی، برنامه ریزی تحصیلی در طول دوره، کوچینگ آموزشی و دوره های از صفر اشاره داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه MLG در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *