دوره های زبان انگلیسی
گروه آموزشی MLG

لزوم یادگیری زبان انگلیسی

یکی از ملزومات یادگیری زبان انگلیسی بدست آوردن فرصت های مطالعاتی و گفتمان با سایر مردم جهان می باشد. برای مثال: در یک سفر کوتاه, دانستن زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد تا با مردم صحبت کرده و از پس نیاز خود بربیایید.

در دنیای امروز, به علت پیشرفت زیاد صنعت تکنولوژی, اگر زبان انگلیسی ندانیم, از پس ساده ترین چیزها هم برنمی آییم.

اهمیت و مزیت های یادگیری زبان انگلیسی

زبان انگلیسی زبانی بین المللی است, و با یادگیری آن شما می توانید با دیگر فرهنگ ها و آداب و رسوم آشنا شوید.

با یادگیری زبان انگلیسی می توان فرهنگ خود را به ملت های دنیا معرفی کرد. در دنیای امروز اگر کسی زبان انگلیسی بلد نباشد , مردم آن آدم را بی سواد فرض می کنند. به این خاطر که زندگی روزمره از طریق زبان انگلیسی انجام میشود.

کلاس های زبان انگلیسی در موسسه ها/ لهجه ها و گویش ها

امروزه برای درک بهتر و متوجه شدن انواع لهجه ها و گویش ها وجود موسسات ضروری است. برای متوجه شدن انواع لهجه ها و گویش های مهم در دنیا نیاز صد در صدی به چنین موسساتی هست. داشتن معلم هایی با لهجه های متفاوت باعث آماده شدن بیشتر دانشجو ها برای رو به رو شدن با دنیای واقعی است. اغلب کشورهای جهان با وجود داشتن یک زبان متحد و ملی دارای لهجه های بسیاری هستند که دانشجو هر چقدر با معلم های مختلف کلاس داشته باشد , بهتر و زودتر می تواند خودش رو با محیط اطرافش وفق بدهد.

اهمیت و مزیت های یادگیری زبان انگلیسی

ویژگی یک استاد خوب در این است که گویش ، لهجه ، فرهنگ ، ضرب المثل و زبان عامیانه ی یک ملت را بداند و توانایی آموزش آن به دیگران را داشته باشد. اگر یک استاد با یک لهجه ی بخصوص (انواع درست لهجه های زبان انگلیسی) زبان انگلیسی را آموزش دهد میتواند دانشجویان خود را با فرهنگ ، گویش درست و متناسب با آن کشور آشنا کند. از دیگر ویژگی های یک استاد خوب صبر و حوصله زیاد و علاقه او به کار است زیرا یک معلم زبان روزانه با تعداد زیادی دانشجو با سطوح مختلف سر و کار دارد و اگر شکیبایی لازم را به خرج ندهد از کار خود زده شده و دانشجویان خود را نیز زده میکند.

ویژگی های یک کلاس خوب

یک کلاس خوب دارای استانداردها و نکاتی مانند فضای مناسب یادگیری است که در این فضا از وسایل و روش های مختلفی از جمله تخته ی خوب, پروژکتور, صندلی های مناسب و وجود وسایل الکترونیکی دیگری نظیر یک کامپیوتر نیمه پیشرفته یا پیشرفته همراه بلندگوهایی با توانایی پخش صدای رسا و گیرا میباشد، که با استفاده ی صحیح معلم از امکانات میتوان انتظار یادگیری تاثیرگذاری در خور و در شان دانشجو است.

یک کلاس معمولی زبان انگلیسی گروهی معمولا دارای مزایا و معایب زیادی است, اما وجود یک کلاس گروهی موثر مزایای به مراتب بیشتری دارد که از جمله ی آن ها میتوان به تمرکز بر روی مهارت های مختلف زبان انگلیسی به صورت جمعی اشاره کرد. 

کلاس های خصوصی زبان انگلیسی از مزایای فراوانی برخوردار هستند که از جمله ی آنها میتوان به تمرکز بیشتر معلم و استفاده ی صد درصدی قابلیت های خود بر روی دانشجو اشاره کرد که به خودی خود یکی از بزرگترین مزایای آن به حساب می آید, یک دانشجو که وقت کافی یادگیری گروهی را ندارد یا از بودن در کلاس های گروهی ترسان است میتواند با استفاده ی درست و بهینه از کلاس خصوصی معلم خود را به چالش کشیده و خود نیز از این چالش بهره ی صد درصدی ببرد, از دیگر نکات مثبت کلاس های خصوصی میتوان به تسریع یادگیری زبان نیز اشاره کرد که برای افرادی که عجله برای سریع تر تمام کردن کلاس های خود دارند یا افرادی که نیاز به زبان برای شغل یا حرفه ی خود دارند بسیار مناسب بوده و می توانند در کوتاه ترین زمان محاسبه شده بهترین و نزدیک ترین نتیجه را به تصورات خود بگیرند. همچنین افرادی مشاهده شده اند که علاقه ای به حضور در کلاس هایی همراه با غریبه ها در کنار خانواده ی خود ندارند, علاوه بر این که وجود یکی از اعضای خانواده باعث به وجود آمدن انگیزه در افراد می باشد, استفاده ی درست از آن در یک کلاس خصوصی باعث می شود که افراد از این انگیزه به علاوه ی وقت مناسبی که در اختیار دارند به یادگیری زبان انگلیسی خود تسریع ببخشند. از دیگر مزایای کلاس خصوصی زبان انگلیسی میتوان به قابلیت تدریس هم زمان کتاب های مختلف و متعددی در کلاس نیز اشاره کرد که این کار باعث پیشرفت زودهنگام و به موقع دانشجو می باشد.

از روش های موثر در تدریس زبان انگلیسی می توان به روش هایی از قبیل زیر اشاره کرد

روش تدریس دستوری

روش تدریس شنیداری

روش تدریس تک زبانه

تدریس دستورمحور، رایج‌ترین روش‌ تدریس زبان انگلیسی در محیط‌های آموزشی سنتی است؛ شاید به این علت که در این محیط‌ها در دروس زبان مادری نیز قواعد دستوری محوریت دارند. بر اساس این روش، محوریت قواعد دستوری باید در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم نیز رعایت شود.

اِعمال روش دستوری فقط در صورتی امکان‌پذیر است که مدرس علاوه بر زبان انگلیسی به زبان مادری زبان‌آموز نیز مسلط باشد، زیرا بخش عمده‌ی این روش به توانایی مدرس در ترجمه بستگی دارد. قواعد دستور زبان انگلیسی باید به زبان مادری زبان‌آموز تدریس شوند و با مثال‌های واضح در قالب جملات ساده‌ی انگلیسی همراه باشد. مدرس باید این مثال‌ها را به زبان مادری زبان‌آموز ترجمه کند تا زبان‌آموز بتواند قواعد فراگرفته را با زبان مادری خود قیاس کند. 

قواعد زبان انگلیسی باید با جدیت به زبان آموز دیکته شود. همچنین مدرس باید به زبان‌آموز فرصت دهد تا ساختار و دستور زبان انگلیسی را در قالب مثال‌ها و آزمون‌های مختلف تمرین کند. در روش دستوری، یادگیری واژگان زبان انگلیسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا زبان‌آموز باید دانش واژگانی گسترده‌ای داشته باشد تا بتواند مثال‌های دستوری زبان انگلیسی را ترجمه کند و نیز خودش مثال‌های دستوری بزند. آزمون‌های دستور و واژگان مانند نیروی محرکه‌ی این روش هستند و باید در رأس برنامه‌ی آموزشی قرار گیرند. در این روش، سطح تسلط زبان‌آموز به زبان انگلیسی بر اساس قواعد دستوری سنجیده می‌شود. این روش مناسب افرادی است که قواعد دستوری زبان مادری‌شان تفاوت زیادی با زبان انگلیسی دارد. در این روش، مدرس باید علاوه بر تسلط قوی به زبان انگلیسی به قواعد دستوری زبان مادری زبان‌آموز نیز مسلط باشد. به همین دلیل، این روش در کلاس‌هایی مؤثر است که زبان مادری همه‌ی زبان‌آموزان مشترک باشد.

در روش شنیداری، محوریت تدریس روی طبیعی‌ترین شیوه‌ی یادگیری زبان یعنی شنیدن قرار دارد. کودکان انگلیسی‌زبان خیلی قبل‌تر از اینکه به زبان انگلیسی بخوانند و بنویسند، مکالمه‌ی این زبان را از طریق شنیدن مکالمات والدین و اطرافیان‌ یاد می‌گیرند. در روش شنیداری مبنای آموزش بر شنیدن قرار دارد و تا زمانی که زبان‌آموز نتواند به زبان انگلیسی صحبت کند، تدریس خواندن و نوشتن محوریت نخواهند داشت.این روش شامل تمرینات مکالمه است. در آغاز، زبا‌ن‌آموز بیشتر شنونده است. مدرس می‌تواند با استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی دیداری مثل تصاویر اشیاء به زبان‌آموز کمک کند تا تصاویر را به واژگانی که می‌شنود، ربط دهد. سپس به زبان‌آموز آموزش داده می‌شود که خودش واژگان و جملات را اَدا کند. در این روش، واژگان و قواعد ابتدایی دستور زبان انگلیسی از طریق شنیدن و صحبت کردن آموزش داده می‌شوند و نیازی به آموزش‌های پیشرفته یا نوشتن نیست. مدرس نباید واژگانی را که استفاده می‌کند بنویسد، بلکه باید بخش عمده‌ی آموزش را بر مبنای مکالمه پیش ببرد. دراین روش، تلفظ صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل زبان‌آموز اجازه دارد تلفظ واژگانی را که یاد می‌گیرد به زبان مادری خود یادداشت کند. روش شنیداری بیشتر مناسب زبان‌آموزان کم‌سن‌‌ و سال‌تر و نیز زبان‌آموزانی است که سیستم نوشتاری زبان مادری‌شان با زبان انگلیسی کاملا متفاوت است، مثلا زبان ماندارین یا عربی. در این روش، زبان انگلیسی صرفا از طریق شنیدن آموزش داده می‌شود و زبان‌آموز با یادگیری هم‌زمان املای واژگان گیج نخواهد شد. آموزش خواندن و نوشتن باید به زمانی موکول شود که زبان‌آموز در مکالمه‌ی زبان انگلیسی به اندازه‌ی کافی پیشرفت کرده باشد.

روش تک‌زبانه یکی از مستقیم‌ترین روش‌های تدریس زبان انگلیسی است. در این روش، مدرس و زبان‌آموز نباید در طول تدریس به زبان مادری خود صحبت کنند. به بیان دیگر، تدریس باید کاملا به زبان انگلیسی انجام شود.در روش تک‌زبانه، تدریس واژگان در اولویت قرار دارد، زیرا واژگان به ویژه اگر به کمک ابزارهای کمک‌آموزشی دیداری تدریس شوند، به سهولت توسط زبان‌آموز فراگرفته خواهند شد. وقتی دایره‌ی واژگان زبان‌آموز به قدر کافی گسترده شد، مدرس می‌تواند آموزش واژگان و عناصر انتزاعی زبان انگلیسی را آغاز کند، اما نیازی نیست ساختارهای دستوری را توضیح دهد یا روی قواعد دستوری تکیه کند. در این روش، پیچیدگی‌های زبان انگلیسی به صورت ذاتی آموخته می‌شوند و زبان‌آموز الگوهای زبانی را فقط از طریق تمرین و استفاده از الگوهایی که مدرس ارائه می‌دهد، فرامی‌گیرد. در پایان کلاس‌، مدرس ممکن است زمانی را به رفع اِشکال اختصاص دهد تا زبان‌آموزان بتوانند اشکالات‌شان را پیرامون درس آن جلسه مطرح کنند و از سردرگمی دربیایند. در روش تک‌زبانه همین که مغلوب دشواری‌های یادگیری زبان انگلیسی نشوید، کافی است تا این زبان را به طور طبیعی بیاموزید روش تک‌زبانه بیشتر مناسب موقعیت‌هایی است که مدرس به زبان مادری زبان‌آموز مسلط نیست که البته در این صورت، برگزاری جلسات رفع اشکال غیرممکن خواهد شد. این روش همچنین مناسب موقعیت‌هایی است که زبان مادری زبان‌آموزان شرکت‌کننده در کلاس با یکدیگر متفاوت است. به این ترتیب می‌توان موانع و محدودیت‌هایی را که معمولا به دلیل زبان مادری غیرمشترک ایجاد می‌شوند، نادیده گرفت و پرقدرت‌تر روی زبان انگلیسی تمرکز کرد.

بهترین زمان برای یادگیری مکالمه شروع همزمان صحبت و یادگیری قوانین دستوری زبان است که در این مرحله دانشجو بعد از یادگیری گرامر کاربرد آنها را در جمله و محاوره را نیز می آموزد. معمولا در کشور های انگلیسی زبانی مانند کانادا یا انگلستان کودکان مهاجر از سن 3 الی 4 سالگی در مهدکودک آموزش می بینند و برای ورود به مدرسه و مقاطع دیگر آماده می شوند. اما اگر کودک در سنین مدرسه به کشوری مهاجرت کند باید در کل زبان مادری را فراموش کرده و فقط با زبان انگلیسی صحبت کرده تا آمادگی برای ورود به اجتماع را پیدا کند. در ایران و کشور های دیگر نیز 3 و 4 سالگی بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم یا زبان خارجی مانند زبان انگلیسی است اما اگر کودک به مدرسه رفته و در پایه ی اول و در پایه ی دوم دبستان مشغول به یادگیری و تحصیل باشد بهتر است تا پایه سوم دبستان صبر کرد چون یادگیری نکات دستوری فارسی هم زمان با گرامر و یادگیری زبان انگلیسی برای کودک دوگانگی به وجود آورده و امری دشوار می باشد که باعث نا کار آمدی هر دو زبان می شود که در پایان آن کودک دچار یادگیری مجدد است که هیچ نتیجه ای نداشته و فقط اتلاف وقت است. با به کارگیری درست از پتانسیل کلاس های مکالمه در زمان مناسب متناسب با سنین مختلف میتوان این کلاس را بیش از پیش تاثیر گذار کرده و به یادگیری زبان آموز کمک شایانی کند که بدون شک این کار علاقه مندی لازم در فرد را به وجود آورده و می توان او را برای دوره ها و کلاس های مختلف دیگری آماده کرد.